reportaj de Anca Grădinaru
În 2014, producătorii români de pantofi, de genți și de harnașamente pentru cai au bătut recordul la exporturi. Le-au vândut străinilor din 140 de țări, din Asia până în America de Nord, încălțăminte, genți, hamuri și șei de aproape 2 miliarde de euro.
2014 a fost unul bun inclusiv pentru producătorii care au îndrăznit să renunțe, parțial cel puțin, la lohn, sistemul care i-a făcut recunoscuți în toată lumea pentru mâna de lucru ieftină și bună.
Micii sau marii patroni de fabrici de încălțăminte au început să producă în paralel cu lohnul și sub branduri proprii, așa că ponderea sistemului s-a redus acum la 50 la sută, față de 80 la sută cât era înainte de criză.
Astfel, anul trecut România a produs 50 de milioane de perechi de încălțăminte, depășind Polonia, iar pantofii lucrați la noi au ajuns chiar și în China. Și asta cu 60 de mii de angajați, plătiți ce-i drept, cu salarii mici.
Cei mai eleganți pantofi au ajuns în magazinele Prada, Tuzzi, Carl Lagerfeld, Giuseppe Zanotti.
Cele mai fine genți în Japonia, iar bocancii cei mai rezistenți la militarii ucraineni și la polițiștii egipteni.
Anca Grădinaru ne spune în reportajul următor povestea renașterii industriei autohtone de pielărie și încălțăminte de la Guban, singurul brand de pantofi lux aprobat de Elena Ceaușescu până la pantofii Prada produși la Brașov.
Dar și ce modele și ce culori se poartă în acest an, la noi și în lume.
[soundcloud width=”500″ height=”100″ id=”https://soundcloud.com/europafmromania/pantoful-romanesc-la-pas-si-la-moda-in-toata-lumea”]