A fost făcut public primul raport dedicat efectelor platformelor digitale asupra pieţei muncii, realizat de Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM).
Pandemia de coronavirus (COVID-19) a accelerat trecerea la economia digitală, a schimbat modul în care munca a fost timp de decenii organizată şi reglementată. În urma pierderii locurilor de muncă, milioane de persoane oferă servicii la cerere – de exemplu taximetrişti, livratori – sau servicii de îngrijire a copiilor. Dar în multe cazuri aceste activităţi sunt prost plătite – jumătate din lucrătorii online câştigă sub doi dolari pe oră – şi nu au acces la tradiţionalele beneficii de care se bucură angajaţii – contracte colective de muncă, asigurări şi protecţia în cazul rănirii în timpul muncii, se arată în raportul realizat de Organizaţia Internaţională a Muncii.
“În stadiul optim, toate aceste platforme furnizează noi oportunităţi. Sunt oportunităţi pentru angajaţii cu handicap, pentru cei din zone izolate. Există dovezi că cei care nu au fost angajaţi sau au fost marginalizaţi şi-ar putea găsi calea pe piaţa forţei de muncă”, a afirmat Guy Ryder, şeful OIM, într-un interviu acordat Reuters, citat de Agerpres.
Controlul şi proprietatea datelor angajaţilor este un alt motiv de îngrijorare, susţine şeful OIM.
Organizaţia Internaţională a Muncii consideră că există inegalităţi semnificative în rândul platformelor, angajaţii din ţările în curs de dezvoltare câştigând cu 60% mai puţin decât cei din statele dezvoltate.
Peste 70% dintre şoferii de taxi au raportat că numărul mediu zilnic de călătorii şi câştigurile au scăzut după ce o platforma şi-a majorat cota de piaţă.
Realizatorii raportului au intervievat 12.000 de angajaţi din 100 de ţări, 70 de companii şi 16 platforme digitale.
FOTO: Israel Andrade / Unsplash