Guvernul discută astăzi despre majorarea accizei la carburanţi, dar şi despre o nouă obligaţie a firmelor și a instituțiilor publice – aceea de a-şi deschide conturi distincte pentru încasarea și plata TVA. Proiectele celor două ordonanţe care au creat controverse în ultimele săptămâni se află pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern care va începe la ora 14.00 la Palatul Victoria.
Dacă măsura “split TVA” devine obligatorie de la 1 ianuarie 2018, majorarea accizelor se va aplica din septembrie, în situaţia în care ambele proiecte vor fi adoptate astăzi în Guvern.
Potrivit modificărilor care au urma să fie aduse Codului fiscal, benzina și motorina se vor scumpi cu aproape 45 de bani/litru prin majorarea accizei la carburanți cu peste 22%.
De la 1 ianuarie 2017 preţurile carburanţilor s-au redus ca urmare a eliminării supraaccizei de 7 eurocenţi/litru şi a scăderii TVA cu un punct procentual.
“Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796 lei. Deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634,34 milioane lei, respectiv 223,66 milioane de lei lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată”, argumentează Ministerul Finanţelor în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
Astfel, se propune revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor din anul 2016,. La benzină cu plumb – 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri; la benzină fără plumb – 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri; la motorină – 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.
În nota de fundamentare a actului normativ se precizează totodată că scăderea nivelului accizelor a vizat în principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din ţara noastră, şi prin urmare aveau preţuri la pompă mai scăzute. În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce priveşte nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) şi Bulgaria (0,961 euro/litru).
În privinţa ordonanţei “split TVA”, Ministerul Finanţelor a făcut recent un pas înapoi şi a venit cu un proiect care include introducerea acestei măsuri ca obligaţie de la 1 ianuarie anul viitor, în loc de 1 octombrie 2017, cum era prevăzut inițial.
Mecanismul plății defalcate a TVA ar urma să fie aplicat opţional de la 1 octombrie și până la finalul anului. Cei care vor alege să-și deschidă astfel de conturi mai devreme vor fi scutiți de penalitățile de întârziere pentru restanțele la TVA acumulate la 30 septembrie. Vor primi, de asemenea, bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
Plata taxei pe valoare adăugată de către firme și instituții în alt cont decât cel de TVA al furnizorului sau prestatorului ar urma să fie amendată. De asemenea, deținătorii nu vor putea retrage bani din aceste conturi, ci vor folosi fondurile exclusiv pentru transferul TVA.
După lansarea în dezbatere publică la începutul acestei luni a textului, consultanții fiscali au vorbit despre „aroganță, bătaie de joc” și costuri logistice imense pentru companiile care nu operează bancar în fiecare zi. Totodată, reprezentații marilor asociații de afaceri din România au avertizat că măsura va duce la blocaje operaționale semnificative.