Șoferii care au achitat taxa specială pentru autoturisme, taxa de poluare sau taxa pentru emisii poluante – așa cum a fost numită în funcție de legislația aflată în vigoare la momentul înmatriculării – pot cere statului restituirea acestor bani, fără a mai începe o acțiune în instanță.
Banii ar urma să fie returnați de către Fisc, în tranșe, pe parcursul a 5 ani. Astfel, în fiecare an, un șofer va primi 20 % din valoarea taxei. Numai că procedura de restituire a banilor nu a fost încă stabilită. Urmează a fi aprobată, prin ordin comun al Ministerului Mediului și al ANAF, în termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței privind returnarea taxei. Documentul aprobat deja de guvern stabilește că șoferii trebuie să depună la ANAF o cerere pentru restituirea taxei și pot face acest lucru inclusiv persoanele care au procese pe rol.
Introdusă în cazul mașinilor second-hand din import, la prima lor înmatriculare în România, taxa de poluare a fost declarată ilegală de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, pe motiv că ar descuraja vânzările de autoturisme la mâna a doua aduse din alte țări europene în România.
În funcție de vechimea autoturismului, norma de poluare și capacitatea cilindrică a mașinii, taxa auto pornea de la câteva zeci de euro și depășea, în unele cazuri, 1000 de euro. Mulți dintre șoferi și-au recuperat banii după ce au dat statul în judecată, alții au depus deja cereri de restituire a banilor la direcțiile județene de finanțe publice. Aici au depus pe lângă solicitarea scrisă de returnare a taxei, copii după documentele autoturismului, cartea de identitate și chitanța de plată a taxei.