Noul proiect al bugetului de stat – publicat aseară târziu – prevede un deficit mai mare/ de 36,15 miliarde lei, faţă de 34, 85 miliarde de lei în varianta initială.
Liderul deputaților PNL, Raluca Turcan, susține că nu sunt îndeplinite condițiile de constituționalitate pentru dezbaterea și adoptarea bugetului.
„Opoziția, în acest moment, în care bugetul pe 2019 a fost încărcat pe site-ul Camerei Deputaților și Senatului, nu a avut acces la nicio informație în legătură cu bugetul de stat pe anul 2019. (…) Bugetul a fost transmis Parlamentului României în condiții de neconstituționalitate. Dincolo de faptul că nu am avut niciun fel de acces la informații de fond legate de bugetul, sper eu, de dezvoltare al României pe anul 2019, condițiile de dezbatere pe buget, în Parlament, nu sunt îndeplinite. PNL își dorește un buget de dezvoltare al României cât mai rapid, dar în condiții de constituționalite și din nefericire avem informații tot mai consistente că din PSD-ALDE, în mod vot, au trasmis bugetul în condiții de neconstituționalitate tocmai pentru a amâna dezbaterea și votul pe buget și intrarea în aplicarea bugetului pentru a mai câștiga timp în privința cheltuielilor pe care trebuie să le asume. Primăriile și Consiliile Județene nu pot face investiții, adică, cheltuieli din perspectiva bugetului de stat. De asemenea, anul trecut li s-au pus în brațe cheltuieli pe care trebuie să le suporte”, a declarat Raluca Turcan, după ședința Birourilor Permanenete Reunite ale Camerei Deputaților și Senatului.
Liderul deputaților liberali a prezentat primul motiv pentru care bugetul pe 2019 nu este constituțional.
„Condițiile de neconstituționalitate sunt următoarele: bugetul de stat poate fi votat doar dacă în Parlamentul României a fost votată legea privind parametri fiscali bugetari, așa cum prevede o altă lege a responsabilității fiscal bugetare, iar aceasta lege trebuia trimisă Parlamentului încă din iulie anul trecut. Acest Guvern a dat OUG pe ce vrei și pe ce nu vrei, mai ales dacă ține de interesul infractorilor, însă atunci când e vorba de parametrii, de venituri, de cheltuieli ale bugetului de stat, ale guvernului României, nu au avut nicio preocupare să voteze legea” a precizat Turcan.
Un alt motiv de neconstituționalite al bugetului prezentat de Raluca Turcan face referire la nemodificarea legii privind finanțele publice locale.
La rândul său, URS susține că actualul proiect de buget riscă să ducă la o criză bugetară de proporții.
Cristina Prună, liderul deputaților USR:
”Riscurile sunt să avem o criză bugetară. Trebuie să vedem și noi acest buget, deocamdată vedem că deficitul asumat este de 2,5 %. (…) Guvernul trimite proiectul pe repede înainte la parlament și ne trezim cu tot felul de cifre care sunt modificate peste noapte, care ne pot duce în criză financiar-economică. Ministrul ar trebui să își dea demisia pentru că nu este posibil să te joci cu cifrele în spatele cărora sunt niște oameni”, a spus Cristina Prună.
Totodată, USR cere demisia ministrului de finanțe, considerat principalul vinovat pentru deficitul bugetar cu 1,3 miliarde de lei mai mare decât în varianta inițială, publicată pe 31 ianuarie.
„Ministrul ar trebui să îşi dea demisia pentru că nu este posibil să te joci cu cifrele în spatele cărora sunt nişte oameni” – a mai spus Cristina prună.