Confidenţialitate

Obiecte cu poveste: firmanul Sultanului Abdul Medjid – AUDIO

Firmanul Sultanului Abdul Medjd este contractul unui fel de parteneriat public-privat prin care s-a contruit linia de cale ferată dintre Cernavodă și Constanța.

Documentul se află la Muzeul Căilor Ferate din București și menționează termenii prin care unei companii britanice i se concesiona terenul pe o perioadă de 99 de ani.

În schimb, britanicii au construit linia de cale ferată pe banii lor. Interesant este și faptul că Cernavodă-Constanța este prima linia de cale ferată inaugurată pe teritoriul Imperiului Otoman. Avea o importanță militară deosebită, date fiind desele războaie dintre Rusia Țaristă și Imperiul Otoman. Desigur, și avantajele economice au fost unele importante.

„E prima linie construită de Imperiul Otoman. În altă parte, la vremea respectivă, nu exista niciun fel de cale ferată. Aceasta a fost chiar prima. Corăbiile turcești care circulau pe Dunăre aduceau bunuri în portul Cernavodă iar apoi erau transportate de la Cernavodă la Constanța cu trenul. Și apoi mai departe, către Constantinopol.

Un alt amănunt destul de important este faptul că cu ocazia inaugurării liniei Cernavodă – Constanța, s-a emis un timbru. Este prima oară în Europa când apare un timbru cu tren desenat pe el”, spune Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului Căilor Ferate.

Timbrul de 20 de parale, emis de către Imperiul Otoman cu ocazia inaugurării liniei de cale ferată dintre Cenavodă și Constanța.

Linia Cernavodă – Constanța a fost terminată în 1860, așadar, cu 9 ani înaintea celei dintre București și Giurgiu. Ambele au fost construite de aceiași ingineri britanici, cu precizarea că București-Giurgiu s-a construit pe cheltuiala statului român.

Pe de altă parte, prima linie de cale ferată de pe teritoriul actual al României a fost construită de către Imperiul Habsburgic în 1854, între localitățile Oravița și Baziaș.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.