Ce mai înseamnă recunoștința față de profesori în școlile din România și în ce măsură poate fi ea exprimată în limitele decenței? Jurnalista Oana Dobre-Dimofte, fondatoarea platformei „Educație Privată”, a fost invitata lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”, unde a spus că „Dacă atunci când ai avut prima întânire cu părinții ți-ai exprimat destul de clar dorința de a nu primi așa ceva și dacă, totuși, este nesocotită această dorință atunci soluția mi se pare evidentă: lasă cadouașul pe catedră dacă nu-ți convine că l-ai primit”.
„Nici nu am intrat bine în luna decmbrie și grupurile de WhatsApp ale părinților au început agitația legată de cadourile pentru profesori. Probabil că vă sună cunoscut, tot felul de idei care au numitor comun o sumă de bani cu care probabil vreo mămică cu inițiativă să asigure o atenție pentru profesorii clasei. Subliniez, în semn de recunoștință. Întrebarea acestei seri la „Academia Europa FM” este: dumneavoastră, în calitate de părinți, contribuiți cu bani pentru aceste cadouri? Dacă da, de ce. Daca nu, de ce? În studio, alături de noi, se află jurnalista Oana Dimofte, fondatoarea platformei „Educație Privată”, și un om care cunoaște foarte bine realitățile sistemului nostru de învățământ”, a spus Marcel Bartic, moderatorul emisiunii, la Europa FM.
De ce nu avem date și statistici despre cadourile oferite profesorilor. Oana Dobre-Dimofte: „Pentru că abia de foarte curând avem în sistemul de educație o tipologie nouă, care refuză pe bune practica asta”
Marcel Bartic: Cum este cu cadourile pentru profesori? Deși toată lumea știe că se întâmplă, nu avem nimic scris despre asta. De ce nu avem date despre asta?
Oana Dobre-Dimofte: „De ce nu avem date? Pentru că abia de foarte curând avem în sistemul de educație o tipologie nouă, despre care aș vrea să deschid discuția – care refuză pe bune practica asta. Există și în rândul profesorilor și în rândul părinților, însă are o pondere mică. Cu atât mai mult merită respect și salutările noastre. Bravo! Cei care refuză pe bune. În rest, avem tipologia părinților veșnic nemulțumiți că trebuie să facă asta, pentru că așa au făcut și părinții lor și cei din jurul lor și atunci nu găsesc în ei resurse să refuze să participe, dar sunt nemulțumiți și trimit de multe ori delațiuni în mesaje private cu rugămintea să nu le fie menționată identitatea sau școala. Avem și profesori care fac pe nemulțumiții și spun „Nu, eu nu am cerut. Dar ce să fac dacă m-am trezit cu cadouașul pe catedră”. Păi, ce să faci… refuză-l. Adică lasă-l acolo. Dacă atunci când ai avut prima întânire cu părinții ți-ai exprimat destul de clar dorința de a nu primi așa ceva și dacă, totuși, este nesocotită această dorință atunci soluția mi se pare evidentă: lasă cadouașul pe catedră dacă nu-ți convine că l-ai primit cu adevărat”.
Oana Dobre-Dimofte: „Aș avea să vorbim și despre bănuți, și despre cadouașe, și despre corupție, și despre umilirea copiilor ai căror părinți nu au bani să participe la așa ceva sau nu-și doresc să participe la așa ceva”
Marcel Bartic: Parcă aud acum niște voci așa dintre cei care ne urmăresc: v-ați apucat acum de cadourile profesorilor, era fix ultima problemă din țara asta.
Oana Dobre-Dimofte: „Dacă s-o schimba vreodată dicționarul, mi-aș dori ca acest cuvânt – învățământ – să-și găsească loc lângă cuvântul – what about-ism. Adică acea tehnică de a întrerupe o discuție, de a devia o discuție aducând în ea un subiect cu totul paralel cu care nu are nicio legătură. De ce vorbiți, domnule, despre cadouașe când ar trebui să vorbim despre planurile cadru. De ce vorbiți despre bănuți, nu vreți să vorbim un pic despre titularizare? Ba da! Dar aș avea să vorbim și despre bănuți, și despre cadouașe, și despre corupție, și despre umilirea copiilor ai căror părinți nu au bani să participe la așa ceva sau nu-și doresc să participe la așa ceva”.
Oana Dobre-Dimofte: „Problema datelor mari în sistemul de educație din România este imensă. Noi nu știm în acest moment, cu certitudine, câți elevi avem în sistemul de educație din România”
Marcel Bartic: De ce instituțiile care răspund de ceea ce se întâmplă în școlile din România nu au fost interesate la un moment dat – măcar de curiozitate – să facă o statistică, niște date…
Oana Dobre-Dimofte: „Problema datelor mari în sistemul de educație din România este imensă. Noi nu știm în acest moment, cu certitudine, câți elevi avem în sistemul de educație din România. Deși există un SIR, însă există și elevii fantomă, despre care mai mulți miniștri chiar au vorbit. Însă nu au găsit o soluție pentru problema asta. Sunt copii care apar fictiv în cataloage, când ei învață prin Italia, Spania sau pe unde i-a dus viața pe ei și pe părinții lor. De unde să avem statistici despre cadouașe?”.
Urmărește aici întreaga emisiune „Academia Europa FM”
Sursa foto: