Carburantul respectiv a fost produs de compania Celtic Renewables din Edinburgh, care a pus la punct un proces de fabricare a unui biocombustibil produs din malț — boabe de orz înmuiate în apă pentru a facilita procesul de fermentare în producția de whisky — și borhot, lichidul rămas după distilare, reziduuri care în mod obișnuit sunt aruncate.
Procesul, conceput inițial în Marea Britanie la începutul secolului trecut pentru a produce acetonă pentru explozibilii folosiți în Primul Război Mondial, a fost eliminat treptat în anii 1960 ca urmare a concurenței din industria petrochimică.
Președintele Celtic Renewables, Martin Tangney, declara în 2015 că vizează reluarea acestui proces ”într-un context modern, care ne permite să folosim resturile din industria de whisky pentru a crea o sursă de combustibil care contribuie la un viitor cu emisii reduse de carbon, pe care toți îl dorim”.
Celtic Renewables a produs primele eșantioane de bio-butanol obținut din reziduurile producției de whisky în februarie 2015, conform BBC. Săptămâna trecută, Martin Tangney, care este și directorul Centrului de cercetare a combustibililor bio din cadrul Universității Napier din Edinburgh, i-a demonstrat eficiența conducând în jurul parcului universitar o mașină închiriată alimentată cu acest carburant.
Față de alți biocombustibili, butanolul are avantajul că poate fi amestecat cu benzină în proporție de până la 15% fără a necesita modificări ale motorului. Tangney a spus că dorința de a gestiona eficient resursele l-a inspirat să dezvolte proiectul.
Cu ajutorul mai multor milioane de lire sterline sprijin de finanțare de la guvernul scoțian și alți investitori, compania intenționează să deschidă o fabrică în 2018 care să producă 500.000 de litri pe an din acest combustibil, scrie Reuters.
Cu materia primă disponibilă în întreaga Scoție, Tangney estimează că ar putea produce în cele din urmă 50 de milioane de litri de biocombustibil în fiecare an.