Media utilizatorilor de programe de tip adblock, care fac invizibile majoritatea formatelor publicitare online, a crescut procentual cu peste 100%, de la 13.9 la 29.26% în ultimul an, conform studiului AdBlocking în România, realizat de TailWind în parteneriat cu Oriel, cu sprijinul IAB si BRAT.
În premieră, anul acesta a fost măsurată si folosirea programelor de tip adblock pe mobil, procentele aici fiind mult mai mici: 1.36% pe telefon si 2.11% pe tableta.
Acest fapt duce media la 11.86%, un procent care încă situează România sub decât cifrele înregistrate în piețele dezvoltate. De exemplu, în SUA procentul desktop este apropiat de cel înregistrat în România, 28.5% în varianta desktop, dar a atins deja 11% si pe dispozitivele mobile.
65,9% dintre utilizatorii de ad blocker din România au vârste curpinse între 18 și 44 de ani, 67.7% sunt bărbați. 38% sunt angajați cu studii superioare, în timp ce 61.1% dintre cei care folosesc un ad blocker au studii superioare, universitare sau post-universitare.
Dintre cei care au participat la studiu, doar 22% dintre cei care au instalat un ad blocker ar fi dispuși să renunțe dacă ar avea blocat accesul la conținut, sau ar fi obligați să plătească pentru conținut.
La studiu au participat 85 dintre cele mai cunoscute site-uri din România, membre BRAT si IAB, iar metodologia aplicată a combinat măsurarea cantitativă efectivă cu chestionare care au luat feedbackul utilizatorilor.
Specialistii implicați în studiu transmit un semnal de alarmă de care industria de marketing si comunicare digitală trebuie să țină cont.
„Din 3.832 de respondenți chestionați pentru acest studiu, 92.9% din utilizatori au susținut că vor continua să foloseasca un ad-blocker în viitor. Această statistică confirmă că ad-blocking-ul nu este o problema trecatoare si că ne putem astepta la o continuare a cresterii liniare atât în 2017 cât si în anii urmatori. Procentul mic înregistrat pe mobil e încurajator dar există țări unde si acesta a ajuns chiar peste 50%”, spune Aidan Joyce, CEO Oriel – companie specializată în soluții de evitare a adblockingului si partener tehnologic al studiului.
„Cred că este momentul oportun ca industria de publicitate online sa îsi uneasca forțele si să se concentreze pe interesul comun: transmiterea către utilizator a unui mesaj publicitar adecvat si relevant în raport cu nevoile si asteptarile sale, într-o maniera agreabila si atractiva”, spune Arina Ureche, director general BRAT.
„Întreaga industrie trebuie sa se concentreze pe experiențe si pe performanță, pe vehiculele cele mai potrivite, pe vârfurile tehnologiei si pe creativitate. Agresivitatea în comunicare va fi mereu sancționată de catre utilizatori”, a comentat Ionuț Oprea, presedinte IAB România.
„Mesajul consumatorilor români de media digitală locală e clar: trebuie să trecem de la etapa urmăririi cu atenție si îngrijorare a fenomenului la etapa acțiunilor concrete. Clienții, agențiile de media si de creație si producătorii de conținut trebuie să se aseze la aceeasi masă, să facă front comun si să aplice măsuri clare pentru îmbunătățirea standardelor calitative ale campaniilor”, consideră Dragoș Stanca (Think Digital Group), consultant media