Familiile care angajează bone trebuie să știe că există noi reguli pe care trebuie să le respecte doamnele care au grijă de copii. De exemplu, trebuie să aibă o fișă a postului clară – părintele să știe exact în ce activități va fi implicat cel mic, dar și ce va mânca în timpul zilei. De asemenea, bonele trebuie să prezinte la angajare un aviz psihologic și cazierul.
Familia trebuie să încheie un contract de muncă cu viitoarea bonă. Vorbim despre un contract individual de muncă între bonă și o firmă de prestări servicii – în cazul în care familia a apelat la o companie specializată în recrutarea de bone sau despre un contract de prestări servicii încheiat între bonă – care trebuie să fie în cazul acesta persoană fizică autorizată – și unul dintre părinții copilului.
Apoi, noile norme prevăd reguli clare pe care o bonă trebuie să le respecte zilnic: cum ar fi planul de activități. Familia trebuie să stabilească exact programul bonei și al copilului: dacă vor sta acasă și se vor juca sau dacă vor merge în parc sau la muzee – sunt câteva exemple. Programul este stabilit de familie, împreună cu bona.
De asemenea, tot împreună cu familia, bona va trebui să stabilească meniul copiilor.
Conform noilor reglementări, bonele vor trebui să prezinte și cazierul la angajare, precum și rezultatul unei evaluări psihologice.
Noile reguli mai prevăd și faptul că activitatea bonei se supune controlului inspecției sociale, iar controlul se realizează obligatoriu cu acordul și în colaborare cu părintele copilului.
Legea bonelor a fost aprobată în 2014, iar acum Executivul a stabilit și normele de aplicare.
Am întrebat și un părinte cum privește noile reglementări impuse de stat. Adelina Oane a trecut prin experiența recrutării unei bone și privește cu scepticism regulile puse la punct prin hotărârea de guvern. Spune că în momentul de față foarte puține bone sunt dispuse să lucreze cu acte în regulă.