Confidenţialitate

Nădlac, după intrarea României în Schengen: Oamenii care au avut afaceri la graniță, în pragul falimentului. „Încasările au scăzut undeva la 70%. Probabil intrăm în șomaj toți și nu numai noi” | AUDIO | VIDEO | GALERIE FOTO

Intrarea în Spațiul Schengen nu este un motiv de bucurie pentru toată lumea. Oamenii din localitățile de la granița din vestul României, care au avut afaceri în zona fostelor vămi aglomerate, sunt în pragul falimentului. Pentru că nu se mai așteaptă la trecerea frontierei, mașinile nu mai opresc în zona de graniță, iar odată cu mașinile au plecat și clienții. Angajații se așteaptă la concedieri, iar patronii sunt pregătiți să închidă afacerile, care au scăzut chiar și cu 70%.

Audio Player
EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Nădlac este cel mai vestic oraș din România, iar aici existau punctele de trecere a frontierei cu cel mai mare trafic rutier din țară. În zona de la Nădlac 1, pe Drumul Național 7, s-au dezvoltat de-a lungul anilor adevărate afaceri: tonete pentru vignete, chioșcuri de schimb valutar, benzinării sau pensiuni.

O primă lovitură a fost dată odată cu deschiderea autostrăzii, dar afacerile care s-au reorganizat au rezistat, deoarece circulația era mare la frontiera de vest și aducea și pe aici trafic ridicat în continuare. Acum că de la 1 ianuarie, după intrarea completă a României în Spațiul Schengen, la frontieră nu se mai stă nicio secundă, clienții nu mai au motive să oprească.

Primarul orașului Nădlac: „Din informațiile noastre vor avea loc reduceri de posturi, benzinăriile din zonă își analizează activitatea, își fac un calcul economic dacă vor rămâne sau nu vor rămâne deschise, știu sigur că vor fi concedieri”

Primarul orașului Nădlac, Mircea Onea:Dincolo de euforia intrării în Spațiul Schengen, trebuie să recunoaștem că există un efect negativ. Aici, în această zonă, în zona PTF 1, exista agitație, era forfotă. Exista un trafic mult mai intens, trafic care, dincolo de disconfort și de gălăgie sau, eu știu, de gunoaiele lăsate în urmă, aducea un plus economiei locale. În această zonă activează agenți economici, în această zonă iși desfășoară activitatea instituțiile statului care asigurau traficul. CNAIR cu stația de cântărire, sunt benzinării, sunt cei de la poliția de frontieră. Din informațiile noastre vor avea loc reduceri de posturi, benzinăriile din zonă își analizează activitatea, își fac un calcul economic dacă vor rămâne sau nu vor rămâne deschise, știu sigur că vor fi concedieri. Sunt case de schimb valutar care nu își mai au obiectul activității și vor fi nevoite să închidă”.

Zeci de oameni își vor pierde locurile de muncă

Înainte, pe aici treceau mii de mașini care se opreau la control. Acum nu semai întâmplă asta.

Mihai Hegyes, proprietar benzinărie independentă: „Da, era plin de 300-400 de camioane zilnic, inclusiv o grămadă de combustibil s-a vândut aici. Având în vedere că am intrat în Schengen, ne ocolește lumea. Afacerea a scăzut cam la 30-40%, dar noi suntem oricum niște oameni care credem în viitor și iată că ne reinvestim iar situația și dăm loc de muncă la oameni, ca să nu închidem, ca să aibă unde să muncească”.

Jarmila Kromek, administrator tonetă vânzare vignete: „Încasările au scăzut considerabil undeva la 70%. Probabil intrăm în șomaj toți și nu numai noi, aproape toți agenții economici și toate firmele care sunt de-a lungul drumului”.

Vlasta Sinka, vânzătoare de vignete: „A scăzut foarte mult, trei vinete, două pentru Ungaria și una pentru România. Altădată, până la ora asta, vindeam 20-30″.

Niculina Muntean:Da, există riscul foarte mare să rămânem fără loc de muncă și, practic, de aici ne câștigam existența. Acuma…”

Primarul orașului estimează că doar din aceste servicii, 20 de familii vor rămâne fără un loc de muncă

Adică echivalentul unei străzi din oraș, în condițiile în care și așa oferta de locuri de muncă din localitate este destul de limitată. În aceste condiții și bugetul orașului va fi subțiat, chiar dacă deja localitatea este tot mai părăsită de tineri.

Primarul orașului Nădlac, Mircea Onea: „Bineînțeles că scăderea traficului, desființarea locurilor de muncă, până la urmă, desființarea punctelor de lucru a unor societăți comerciale, falimentul unor societăți comerciale, va avea impact negativ și asupra bugetului local. Pentru că, de acolo, intrau în bugetul local impozitele pe venit, impozitele pe autovehicule, impozitele pe clădiri și, bineînțeles, o parte din impozitul pe profit, care era reinvestit în localitate. Vom încerca să găsim o soluție, să contrabalansăm acest deficit. (…) Nădlac-ul e un oraș pustiu. Din păcate, suntem un oraș în regres economic, regres demografic, bineînțeles, regres profesional. Tinerii aleg să plece din Nădlac pentru a-și căuta un loc de muncă bine plătit”.

Autoritățile și-ar dori o deschidere mai bună către autostradă, care să revitalizeze zona. Proiectul pare însă aproape imposibil de realizat în acest moment, în condițiile în care există deja o coborâre de pe autostradă la câțiva kilometri distanță, în orașul Pecica.

Sursa foto: Europa FM / Ciprian Boițiu

Sursa video: Europa FM / Ciprian Boițiu

Citește și: Ce spun românii opriți de polițiști la controalele din zona Nădlac 2 autostradă despre verificările după intrarea completă a României în Schengen: „Sunt necesare” | AUDIO | VIDEO | GALERIE FOTO

Abonează-te la notificări
Rămâi la curent cu ultimele știri și când nu ai site-ul deschis!
Acceptă notificările din fereastra ce apare, sau din bara de adresă a browserului tău.