Copiii din România au simțit pandemia într-un mod dramatic. O spun psihologii școlari, care de la cînd au reînceput cursurile față în față au întîlnit mulți elevi cu un comportament schimbat.
Liliana Jeny Mihai, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea:
”S-au întors la școală demotivați, cu probleme emoționale, s-au acutizat anumite comportamente. Avem copii anxioși, copii care manifestă depresie, copii care manifestă comportamente violente”.
Majoritatea celor care au trecut prin cabinetele psihologilor școlari și-au mărturisit lacunele, dar și faptul că, dacă ar fi să aleagă între orele online și cele față în față, ar prefera să stea acasă.
Liliana Jeny Mihai, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea:
”Majoritatea copiilor au fost nemulțumiți că s-au întors la școală. Și-ar fi dorit, în continuare, să stea în online”.
Cel mai greu a fost însă în cazul elevilort din ciclul primar, în principal cei din mediul rural. Au fost multe cazuri în care copiii nu au putut participa la ore pentru că nu aveau internet. Iar cînd s-au întors la școală, învățătoarele și-au dat seama că au nevoie de mult mai multe ore pentru recuperarea materiei. În multe cazuri și pentru că elevii au fost văduviți nu doar de sprijinul direct al învățătorului, ci și de cel al părinților.
Vica Verdețu, profesor învățământ primar Școala Gimnazială Garoafa:
”Majoritatea părinților nu au cunoștințele necesare să-i ajute cumva, în absența unui cadru didactic. Majoritatea părinților lucrează și, atunci, nu există timp. Majoritatea copiilor de la mine din clasă rămân la ore remediale. Consider că sunt prea puține ore, 20, pe lună”.
Psihologii spun că, pe de o parte, responsabilitatea pentru această situație o au cadrele didactice, care după începerea orelor față în față au încercat să recupereze într-un ritm susținut ce s-a pierdut în timpul orelor online. Pe de altă parte, nici părinții nu i-au mai controlat pe copii ca înainte, astfel că mulți, mai ales din rîndul celor mai mari, ajunseseră ca în timpul orelor online să se joace în loc să fie atenți la cursuri.
Claudia Toader