Comisia Europeană recunoaște, pentru prima dată, într-un document oficial, că amânarea intrării României și Bulgariei în spațiul Schengen are importante consecințe negative economice, dar și de mediu, nu doar asupra cetățenilor celor 2 țări, ci și asupra întregii Europe – și cere din nou Consiliului să le permită să adere pe deplin la Schengen, anul acesta.
„Timpii de aşteptare crescuţi la graniţe duc la cozi lungi pentru autovehicule şi costuri ridicate, competitivitate redusă pentru întreprinderi, întrerupere a lanţurilor de aprovizionare şi venituri reduse pentru turism.”- se precizeaza în ultimul raport privind situația spațiului Schengen.
Există un cost de mediu – mai spun oficialii europeni, estimat la 46.000 de tone de emisii de dioxid de carbon suplimentare, pe an, din cauza blocajelor de la graniță – citând ca sursă studiul realizat de KPMG în luna martie a acestui an și despre care am vorbit și noi, la Misiunea Verde.
Studiul KPMG estima că în cei 11 ani de când România și Bulgaria așteaptă să intre-n spațiul Schengen, comunitățile care locuiesc în apropierea punctelor de control de la frontieră au fost nevoite să suporte o poluare de peste 500.000 de tone de emisii de CO2, echivalentul a peste 600 GWh de energie electrică produsă din cărbune, socotit cel mai poluant combustibil.
Dacă deciziile din cadrul Consiliului European vor fi luate cu majoritate de voturi – așa cum vor Germania și Franța – și nu cu unanimitate, ca în prezent, este foarte posibil ca țara noastră să adere la spațiul Schengen foarte curând.
Răzvan Nicolescu, fost ministru al energiei și președintele Asociației pentru Energie Curată și Combaterea Schimbărilor Climatice:
Ascultă mai jos cea mai recentă ediție Misunea Verde:
Foto: Shutterstock