Update: NASA a avut programată pentru luni după amiază, la ora 15.33, ora României, o misiune istorică: după un deceniu de pregătiri, racheta Space Launch System trebuia să plece către Lună. Misiunea era programată să dureze 42 de zile, fără echipaj la bord, dar care urma să pregătească revenirea omului, mai întâi în jurul satelitului natural al Pământului, cel mai devreme, în 2024.
Cea mai puternică rachetă NASA care urma să fie lansată către Lună rămâne deocamdată la sol. Au fost depistate probleme la unul dintre motoare și o posibilă fisură la sistemul de protecție termică.
Racheta pregătită de NASA să navigheze în jurul Lunii are 98 de metri.
Potrivit fiziacianului Claudiu Tănăselia, space editor la revista Știință și Tehică, racheta Space Launch System are motoare care, în trecut, au propulsat alte navete în Spațiu. Boosterele lor au fost însă mărite:
„Două dintre ele au zburat în ultima misiune a navetei spațiale Atlantis, dar deosebirea o face acum că racheta SLS (Space Launch System) nu va refolosi aceste motoare pentru că treapta primară de care ele sunt atașate nu va fi recuperată, va cădea în ocean. Compania care a construit aceste motoare s-a angajat printr-un contract să asigure noi motoare de acest timp. Se pare că vor fi folosite tehnici noi de construirte, de printare 3D, care vor fi mai ieftine.”
Misiunea Artemis 1 este una care nu are astronauți la bord. Ea ca are ca scop să testeze racheta care ar putea duce din nou, oameni pe Lună.
„Asta depinde, mai ales pentru misiunea Artemis 3 și de la Artemis 3 încolo, pentru aselenizare, depinde de partenerii privați. Spre exemplu, pentru Artemis 3 are nevoie de o rachetă Starship de la Space X pentru ca astronauții de pe orbita Lunii să poată să ajungă pe suprafața Lunii. Dar acest sistem nu poate să transporte astronauți pe suprafața Lunii, poate doar să-i îmbarce în acea capsulă Orion, capsulă care ajunge pe orbita Lunii, iar de acolo trebuie să găsească o metodă să ajungă pe suprafața Lunii. Aici intervine sectorul privat, aici intervine Space X, care a promis că o rachetă Starship, nu similară dar asemănătoare cu cele care sunt acum în Texas, va fi folosită în acest scop.
Rămâne de văzut dacă Space X va putea să se țină de acest termen de 2025 și eu am dubii că în 2025 vom vedea o aselenizare. Ca să vedem o aselenizare în 2025 trebuie ca Artemis 1 și Artemis 2, adică misiunea care va fi lansată în aceste zile și Artemis 2 care se pare că va fi lansată în 2024, trebuie să decurgă excelent, adică să nu aibă nicio problemă majoră. Pe lângă asta, dacă totul decurge bine, trebuie ca și Space X să se țină de promisiune și să avem acest Starship.
Așteptăm în acest an să vedem primul zbor orbital al unei rachete Starship, dacă totul decurge bine vom vedea anul viitor mai multe zboruri de rachete Starship pentru că și Space X are nevoie de acel lansator pentru a doua generație de sateliți Starlink care se pare că vor începe să fie lansați anul viitor, deci sunt presiuni din mai multe părți. Dacă totul merge bine cu programul Starship, vom putea vedea acest vehicul care va transporta, se pare, astronauții de pe orbita Lunii pe suprafața Lunii.
Termenele sunt ambițioase, extrem de optimiste și sincer nu cred că vom vedea o aselenizare în 2025 dar dacă nu sunt probleme majore probabil că vom vedea cel puțin o aselenizare până în 2030, ăsta este orizontul meu de așteptări.”
În schimb, racheta va avea la bord o capsulă, Orion, ce va fi propulsată până la Lună, şi chiar la 64.000 de kilometri mai departe.
NASA a anunțat că la revenirea în atmosfera terestră, scutul termic va trebui să suporte o viteză de aproape 40.000 de kilometri pe oră şi o temperatură pe jumătate la fel de caldă ca suprafaţa Soarelui.
Agenția Spațială Americană speră ca în 2024, misiunea Artemis 2 să ducă în jurul Lunii doi astronauţi.
Aselenizarea unor astronauți este rezervată echipajului Artemis 3, misiune prevăzută cel mai devreme în 2025.
Un echipaj uman a ajuns ultima dată pe Lună în cadrul misiunii Apollo 17, din 1972. NASA transmite live momentul în care racheta va porni spre Lună.
Foto: NASA/Joel Kowsky