Profesorul universitar doctor Mircea Miclea, fostul ministru al Educației, a fost invitatul Ioanei Ene Dogioiu, în emisiunea „Piața Victoriei”, la Europa FM, pentru o discuție referitoare la proiectele legilor educației, croite acum de ministerul Educației. Întrebat care este scopul prevederii admiterii separate în colegiile naționale, fostul ministrul al Educației a explicat că „Acest lucru va duce la o devalorizare a performanțelor de învățare”.
Profesorul universitar doctor Mircea Miclea: „Nu mai merită să înveți din moment ce notele nu contează. Ce conteaza? Contează să ai niște meditații la liceul la care dai admitere, în speță la colegiile naționale”
„Aici sunt mai multe probleme și sunt esențiale. Primul lucru: se renunță la a lua în considerare toate notele pe care un elev le obține în învățământul gimnazial. Altfel spus, așa cum și domnul ministru a subliniat la începutul acestui an școlar, nu mai contează notele pentru învățământul gimnazial.
Înseamnă că eu, ca elev, nu merită să învăț pentru că oricum nu mi se încheie decât o medie la final de an. Nu contează ce se întâmplă pe parcursul anului, nu am niciun feedback despre care-i nivelul meu în timpul anului ca să mă corectez. Pe de altă parte, după ce eu nu mai sunt tentat să învăț, nici profesorii nu mai sunt tentați să evalueze foarte serios toate lucrurile pe care eu le știu sau nu le știu pentru că notele nu contează. Nu se iau în calcul deloc la a face o admitere la nivel de învățământ liceal.
Acest lucru va duce la o devalorizare a performanțelor de învățare. Nu mai merită să înveți din moment ce notele nu contează. Ce conteaza? Contează să ai niște meditații la liceul la care dai admitere, în speță la colegiile naționale. Evaluarea națională nu mai devine obligatorie, ci facultativă numai pentru cei care nu-și pot permite să obțină meditații ca să intre la colegiul național”, a spus Mircea Miclea la Europa FM.
Mircea Miclea: „Învățământul trebuie să asigure egalitate de șanse. Prin acest sistem de segregare a admiterii la învățământul liceal, creștem inegalitățile dintre copii, iar acest lucru este criminal”
„Ce se violează major, de principiu, în această situație este un principiu fundamental: învățământul trebuie să asigure egalitatea de șanse. Adică și cei care au în spate o situație familială proastă, nu au bani și au un profesor slab, dar și cei care au o situație foarte bună și profesori foarte buni, noi, ca sistem de învățământ, trebuie să le asigurăm o minimă egalizare a șanselor.
Prin acest sistem de segregare a admiterii la învățământul liceal, prin faptul că colegiile naționale fac admitere separat, noi nu numai că menținem, ci accentuăm inegalitatea de șanse dintre cei care nu au bani și nu au profesori buni și nu-și permit meditații și cei care au această situație. Practic, creăm un sistem de învățământ care crește inegalitățile – în loc să le reducă – dintre copii, iar acest lucru este criminal”, a adăugat Mircea Miclea.
Mircea Miclea: „Formăm niște elevi, timp de 8 ani de zile, pentru care mesajul principal este <<Nu contează ce notă iei>>. Ce fel de minte creăm noi cu o astfel de abordare? O minte care va avea această atitudine că nu contează propria perfomanță”
Întrebat despre notele de la școală și despre inegalitatea notelor – un 10 obținut la o școală foarte bună dintr-un oraș mare nu este același cu un 10 obținut la o școală de la periferie sau din mediul ural, fostul ministru al Educației a explicat că: „Observația este corectă. Ce trebuia făcut era cu totul altceva”.
„Observația este corectă. Ce trebuia făcut era cu totul altceva: și anume să întărești modul în care se face în mod corect evaluarea în învățământul gimnazial. Să vă dau o soluție posibilă: puteai să ai teze la nivel național în fiecare an de studiu cu subiect unic astfel încât luai în calcul doar aceste note, însă transmiteai clar mesajul că trebuie să învățați de-a lungul gimnaziului pentru că altfel uite ce rezultate în final aveți și asta vor conta pentru viitorul vostru.
În loc să se optimizeze sistemul de notare, modul în care se face evaluarea la nivel de gimnaziu, ștergem totul și spunem că nu contează. Asta înseamnă mesajul pentru elev: nu are rost să învăț că și așa nu se ia în seamă, iar pentru profesor înseamnă nu are rost să mă străduiesc să dau note adecvate pentru că și așa nu contează și formăm niște elevi timp de 8 ani de zile pentru care mesajul principal este <<Nu contează ce notă iei>>.
Ce fel de minte creăm noi cu o astfel de abordare? O minte care va avea această atitudine că nu contează propria perfomanță. Cum vor intra acești oameni în viață? Cu ideea că nu contează performanța ta la muncă, de exemplu. Și se continuă această filosofie. După ce ai intrat la liceu, în baza acestor proiecte de lege, tu înveți ce înveți în funcție de ce specializare ți-ai ales, dar la final de liceu, la bacalaureat nu contează ce specializare ți-ai ales și contează următorul fapt: dai un examen comun cu toți cei care au alte specializări.
Altfel spus, dacă ai făcut matematică și informatică și ai avut 5 ore de matematică pe săptămână, vei da același examen cu cel de la Științe Socio-umane care a avut doar două ore pe săptămână. Deci, din nou, se transmite mesajul Nu învățați pentru că oricum evaluarea la nivel de final de liceu va fi foarte lejeră – o probă comună astfel încât toată lumea să poată să treacă, iar ceea ce învățați voi va fi facultativ”, a spus Mircea Miclea la Europa FM.
Citește și: Ministrul Cîmpeanu, la deschiderea noului an școlar: „Școala nu se face pentru note” | AUDIO
Mircea Miclea: „Mesajul care se comunică prin aceste proiecte de legi este: performanța voastră de învățare nu contează, deci nu vă străduiți prea mult”
„Deci mesajul care se comunică prin aceste proiecte de legi este: performanța voastră de învățare nu contează, deci nu vă străduiți prea mult, iar acest lucru este dezastruos. Pentru că o să ai niște adulți care o să intre în lumea muncii în care performanța contează: adică salariul pe care îl ai, toate beneficiile pe care le ai depind de cât de bun ești la locul de muncă.
Deci noi formăm niște elevi pe care îi formăm în ideea <<Nu contează performanța ta>> și-i punem într-o lume în care performanța chiar contează și în care veniturile lor, statutul lor socio-economic va depinde de perfomanțele lor. Deci asta înseamnă subminarea forței de muncă pentru viitorul acestei țări”, a mai spus Mircea Miclea.
Vizionează întreaga emisiune „Piața Victoriei” mai jos
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea