Defrișările ilegale în România. Ce măsuri ia Ministerul Mediului pentru a combate tăierile ilegale de arbori? România începe să folosească tot mai multe tehnologii adaptate vremurilor în care trăim, spune ministrul Mediului. Invitat în emisiunea „Piața Victoriei” la Europa FM, cu Tudor Mușat, ministrul Mircea Fechet subliniază că România face progrese în ce privește măsurile pe care le ia împotriva hoților de lemne. „Urmărim din satelit hoții de lemne și suntem în mijlocul implementării unui proiect cu finanțare din PNRR pentru acest scop”, spune ministrul Fechet. „Hoții de pădure nu vor fi niciodată anihilați complet”, mai spune Mircea Fechet, precizând însă că are „foarte mare încredere în instrumentele digitale” care îi pot urmări pe aceștia și care pot identifica masa lemnoasă transportată ilegal.
Mircea Fechet: „Hoții de pădure nu vor fi niciodată anihilați complet”
Tudor Mușat: „Aș vrea să vorbim de tăierile de păduri, domnule ministru Fechet, pentru că, apropo de ce spuneați cu trasabilitatea, proveniența lemnului. În continuare pare că acești mafioți din păduri sunt mai tari ca autoritățile.
Mircea Fechet: „Aș spune că și aici lucrurile evoluează. Hoții de pădure nu vor fi niciodată anihilați complet. Acest lucru nu s-a întâmplat în alte țări și nu se va întâmpla nici în România. Însă măcar putem spune că folosim instrumente specifice anului în care trăim noi pentru combatarea acestui fenomen de tăieri ilegale de arbori. Și mă refer, pe de o parte, la hărțile satelitare. Urmărim din satelit hoții de lemne și suntem în mijlocul implementării unui proiect cu finanțare din PNRR pentru acest scop, respectiv de a ne asigura că vom putea vedea furtul de lemne prin satelit. Există tehnologie, avem contract de finanțare, avem contractul semnat cu firma care prestează aceste servicii și urmează să beneficiem de sistemul informatic care să ne asigure această identificare a hoților de lemne din satelit”.
Mircea Fechet: „Există tehnologie suficient de deșteaptă cât să își dea seama dacă au autovehicul este încărcat sau nu, în funcție de cât e de lăsată osia mașinii la puntea din spate”
Mircea Fechet: „Am semnat săptămâna trecută contractul de supraveghere video, folosind puncte de monitorizare inteligente – niște camere capabile să citească numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, capabile să interpreteze dacă încărcătura e specifică obiectului nostru de activitate, adică dacă are lemn sau nu. Am discutat inclusiv pentru autoturismele acoperite, că e o modă acum – autovehicule cu prelată. Nu mai știi dacă au cherestea, dacă au lemne de foc, pentru că sunt cu ușile închise.
Însă îmi spuneau cei de la Vodafone, cu ei am semnat acest contract săptămâna trecută, că există tehnologie suficient de deșteaptă cât să își dea seama dacă au autovehicul este încărcat sau nu, în funcție de cât e de lăsată osia mașinii la puntea din spate. Am foarte mare încredere folosind astfel de instrumente digitale care, în timp real, văd transportul, interoghează SUMAL-ul și văd dacă dubița sau camionul respectiv aveau treabă”.
Mircea Fechet: „Sper să intrăm cât mai repede în linie dreaptă cu SUMAL 3.0. Vom avea monitorizare GPS pe toate autovehiculele care transportă masă lemnoasă”
Mircea Fechet: „În măsura în care SUMAL-ul nu corelează ruta respectivă sau încărcătura sau tipul de încărcătură, imediat emite o alertă și atunci Garda Forestieră, împreună cu alte instituții ale statului merg și verifică o astfel de alertă. Sunt lucruri care se întâmplă deja și sunt foarte optimist că las Ministerul mai bun decât l-am găsit la acest capitol, pentru că, până la urmă, aceste sisteme, odată intrate în funcțiune, nu se vor mai opri niciodată. La fel, folosim sisteme LiDAR. E o tehnologie nouă, care ne ajută să evaluăm volume de masă lemnoasă fie aerian, folosind un avion, fie de la sol, niște sisteme portabile. La fel, le cumpărăm din PNRR, la fel cum, sper eu, să intrăm cât mai repede în linie dreaptă cu SUMAL 3.0.- a treia versiune a sistemului electronic de trasabilitate a masei lemnoase și în legătură cu care mă aștept să mai facem un pas înainte, respectiv acela de a ne asigura că vom avea monitorizare GPS pe toate autovehiculele care transportă masă lemnoasă, cel puțin până la platforma primară, până la prima înscriere în sistem”.
Sursa foto: Facebook / Mircea Fechet