După șase luni de mandat, ministrul Turismului este tras la răspundere de patronii din domeniu: nu a pus în practică niciuna dintre promisiunile lansate la preluarea mandatului. Agenții de turism îi reproșează lui Mircea Titus Dobre că nu s-a ocupat de promovarea țării; ba mai mult, a decis să închidă birourile externe. În plus, Legea Turismului și reducerea TVA la 9% la pachetele turistice au rămas la nivelul de intenție.
”Ne întâlnim, vorbim, dar nu ne înțelem”, așa decurge de aproape jumătate de an relația dintre patronatele din turism și ministrul de resort, spune șeful ANAT. Într-o conferință de presă, Alin Burcea a prezentat punct cu punct care sunt nemulțumirile agenților de turism. În primul rând, Legea Turismului. Ar fi trebuit să fie votată până la 1 iulie, după cum a promis Mircea Dobre, însă până acum ”au fost două întâlniri destul de modeste”, precizează șeful ANAT. Ținând cont de modul cum decurg lucrurile, Burcea crede că ”nici măcar nu poate fi vorba de un proiect de lege a turismului votat în acest an”.
O altă promisiune neonorată: reducerea TVA la 9% la pachetele turistice, cerută de ani buni de ANAT. Însă, ”până în momentul de față am ”reușit” să producem o adresă din partea ministrului de Finanțe că ne sprijină. Omul e drăguț și pozitiv, dar ne oprim aici, a menționat Alin Burcea, care adaugă că nici discuțiile despre garantarea banilor turiștilor nu au avansat deloc.
Singura ”realizare” a ministrului a fost decizia de a desființa cele opt birouri de promovare externă a României, o decizie criticată de președintele ANAT. ”Dacă stăm în țară și vizităm Țara Oașului și Făgărașul, nu ai de unde să știi. Dar dacă ieși puțin din lumea asta românească, trebuie să-ți dai seama că nu poți să intri în societatea aristocratică vieneză. Ai venit de la București, te-ai prezentat azi la post: ”Eu sunt Gheorghe, sunt foarte deștept și vreau ca toată lumea să mă asculte. Vă dați seama că nu-i așa. În Viena, de exemplu, îți trebuie doi-trei ani să cunoști lumea și să te bage în seamă”, completează Alin Burcea.
Problema este că aceste posturi au fost desființate fără a se stabili pe cine și ce se pune în locul lor. În plus, s-a spus că șefii de birouri au stat prea mulți ani în funcții, dar Alin Burcea crede că ”motivațiile de genul acesta sunt de sorginte comunistă”.
În plus, în vreme ce România nu mai are birouri externe, Ministerul Turismului a cheltuit doar 20 de mii de euro pentru promovarea țării în străinătate din cele 5 milioane alocate, adaugă șeful ANAT.