Dan Costescu, ministrul Transporturilor, a demisionat marţi după-amiază, au declarat surse guvernamentale.
Șeful de la Transporturi a fost taxat în legătură cu o declarație controversată referitoare la călătoria cu trenul.
Declarația lui Dan Costescu
La o săptămînă după ce un membru al cabinetului Cioloș numea învățămîntul gratuit “o reminiscență a comunismului”, un alt ministru stîrnește agitație – biletele de tren din România sunt scumpe din cauză că transportul feroviar e un serviciu de lux. Așa a afirmat ministrul transporturilor, Dan Costescu, într-o emisiune la Realitatea TV.
”Preţul mai ridicat al biletelor de tren în comparaţie cu preţul biletelor pentru transportul rutier de pasageri este justificat, pentru că trenul este un lux, iar călătorii plătesc mai mult pentru a-l utiliza”, a declarat luni seară ministrul Transporturilor, Dan Costescu.
“Recomandăm românilor să aleagă mijlocul de transport care li se potriveşte cel mai bine. Este normal să fie mai mare biletul de tren, în toate ţările civilizate este la fel. Trenul este un lux şi oamenii plătesc mai mult că să îl aibă“, a comentat Dan Costescu.
Sunt, totuși, spusele ministrului transporturilor confirmate de realitatea din țările mai bogate ale Europei?
Europa FM a verificat cum stau lucrurile în Franța.
În România, o călătorie București-Cluj la clasa a doua costă echivalentul a 21 de euro.
Distanța e de 450 de kilometri și, în teorie, ea ar trebui parcursă în nouă ore. Însă întîrzierile pe această rută sunt extrem de frecvente – o întîrziere de o oră e deja considerată aproape normală. În vestul Europei, între Paris și Lyon distanța e de 460 de kilometri.
Trenurile din Franța ajung la destinație în 5 ore – și nu e vorba de faimoasele TGV-uri, trenurile de mare viteză. Prețul biletului este de 65 de euro, ceea ce pare să-i dea dreptate lui Dan Costescu. Însă în Franța salariul mediu pe economie este de 2.200 de euro.
În România – de 460. Altfel spus, biletul de tren între Bucureşti şi Cluj reprezintă aproape 5% din venitul mediu al unui român, în vreme ce biletul Paris – Lyon costă mai puţin de trei procente din salariul mediu al francezilor.
Greu de crezut, deci, că o astfel de cheltuială ar putea fi considerată un lux. Să mai spunem, de asemenea, că viteza medie a trenurilor din România este de 40 de kilometri la oră, adică mai redusă decît în perioada interbelică.