Confidenţialitate

Ministrul Drulă cere controale după accidentul de la Fetești: Cu siguranța feroviară nu are nimeni dreptul să se joace

Ministrul Transporturilor solicită controale după accidentul feroviar de la Fetești, unde două marfare au intrat în coliziune miercuri seara.

„Cu siguranța feroviară nu are nimeni dreptul să se joace. Tocmai am încheiat o ședință de urgentă cu autoritățile din sistemul de siguranță feroviară. Concluziile sunt următoarele: operatorul privat al cărui tren a provocat accidentul de noaptea trecută, de la Fetești, nu va mai putea efectua operațiuni de transport feroviar ca urmare a restricționării certificatului de siguranță. Autoritatea pentru Siguranță Feroviară va declanșa controale la operatorii de transport feroviar de marfă și de călători, în care va verifica respectarea normelor de siguranță. La nivelul ministerului va fi elaborat un nou act normativ, care va înăspri sancțiunile pentru încălcarea normelor de siguranță atât pentru operatori, cât și pentru personalul acestora. Vineri, am convocat la minister reprezentanții tuturor operatorilor de transport feroviar de marfă și călători licențiați”, a scris Cătăin Drulă pe Facebook.

„Aceste incidente – soldate din fericire fără victime omenești – provoacă un disconfort uriaș pasagerilor și pagube însemnate la infrastructură. În urma accidentului de noaptea trecută, de la Fetești, vor fi înregistrate întârzieri pe ruta București – Constanța până la efectuarea reparațiilor. Circulația nu va fi însă blocată. Operațiunea este de amploare: 16 vagoane și o locomotivă răsturnate sau deraiate, dar toate echipele CFR SA sunt în teren deja pentru a scurta la maximum perioada de deranj asupra traficului. Pe alt front, bătălia pe care o duc este cea de finanțare a sistemului feroviar, care are nevoie de capitalizare masivă după ani de subfinanțare și pierderile cauzate de pandemie. Pe partea de investiții din fonduri europene stăm excelent la minister: 3,1 mld lei la zi (cu +22% mai mult ca anul trecut la 31 iulie și aproape dublu față de aceeași perioadă din 2019). Așa cum arată prognoza, ne vom atinge până la sfârșitul anului ținta propusă de 8 mld lei. Dar capitalizarea sistemului feroviar se face cu fonduri de la bugetul de stat. Și aici cu pierderile acumulate din anii trecuți + efectul pandemiei, e nevoie de alocarea de sume suplimentare semnificative, așa cum am justificat în cererea de rectificare a bugetului către Ministerul Finanțelor. La rectificarea bugetară, feroviarul trebuie să fie prioritatea absolută”, a adăugat șeful Transporturilor.

Mecanicul trenunului de marfă care a lovit o altă garnitură staționată se afla sub influența alcoolului, potrivit IPJ Ialomița.

În plus, sistemul care ar fi trebuit să frâneze trenul nu funcționa.

Premierul a anunțat că va avea o discuţie cu ministrul Transporturilor pe tema accidentului feroviar.

Florin Cîțu a adăugat că, în cazul în care călătorii au suferit de pe urma modului în care sunt administrate astfel de situaţii, ar trebui să răspundă “cei care se ocupă de acest lucru (…), ministerul de resort”, comentând astfel faptul că, după accident, au existat şi copii care au fost ţinuţi ore întregi în trenurile staționate.

“Nu pot să vă spun de ce nu s-a intervenit. Eu o să cer o situaţie să vedem de ce nu s-a intervenit, dar în acelaşi timp mi se pare anormal să avem astfel de situaţii, iar un şef de la CFR Călători sau un director să spună că soluţia vine din altă parte. Soluţia este a celor care administrează sectorul respectiv. (…) Încă nu am vorbit cu domnul Drulă despre acest incident”, a mai declarat Florin Cîţu, care așteaptă un raport.

“Ar trebui să vină soluţii de la minister. Pe calea ferată, banii au fost alocaţi pentru modernizarea căii ferate la începutul anului. Execuţia nu este una dintre cele mai bune’, a admis șeful executivului.

În urma coliziunii dintre două marfare la Fetești, nu s-au înregistrat victime.

Mai multe vagoane au sărit de pe șine, perturbând traficul feroviar între București și Constanța.

FOTO: Bogdan Nicolae