Într-o scrisoare deschisă adresată cadrelor didactice, ministrul Educaţiei le transmite că se lucrează la scenarii care să compenseze efectele actualei situații de criză.
Școlile au fost închise, din 11 martie, ca parte a strategiei de a preveni răspândirea noului coronavirus.
Monica Anisie spune că măsurile care vor fi adoptate în sistemul de învățământ “vor fi unele oneste, realiste şi transparente” și “vor avea în vedere ca elevii noştri să nu sufere şi să nu piardă de pe urma acestei suspendări a cursurilor”
Ministrul le cere dascălilor să îi ţină pe școlari “conectaţi la educaţie”.
“Mai mult decât oricând, noi, cadrele didactice trebuie să contribuim la menţinerea echilibrului emoţional al elevilor noştri, al părinţilor şi nu în ultimul rând, al întregii societăţi. Continuarea învăţării de acasă reprezintă modalitatea prin care putem să fim alături de copiii noştri. Suspendarea cursurilor reprezintă o perioadă în care vom valorifica activitatea pe care am desfăşurat-o în sala de clasă, prin modalităţi de fixare a cunoştinţelor şi de recapitulare a temelor predate, fără a preda noi cunoştinţe şi fără a evalua elevii”, notează Monica Anisie.
Ea afirmă că are încredere “în măiestria” cadrelor didactice de a crea contexte educaţionale prin orice mijloace de comunicare şi de a-i motiva pe elevi să rămână conectaţi la educaţie.
Șefa Educației spune că instituția pe care o conduce a identificat instrumente şi resurse digitale, care pot fi utilizate la învăţarea de acasă, cea asistată de tehnologie şi le-a centralizat în platforma DIGITAL pe educred.ro, care poate fi accesată online şi recomandă fiecărui cadru didactic să selecteze instrumentele şi resursele cele mai adecvate sau să-şi creeze propriile resurse.
“Suntem conştienţi de faptul că sunt elevi şi cadre didactice care nu dispun de tehnologie pentru continuarea învăţării. Vă încurajez, stimaţi colegi, să continuăm şi în situaţiile acestea învăţarea, utilizând manualele din biblioteca şcolii, diverse materiale auxiliare de care dispuneţi, toate acestea raportate la particularităţile de vârstă ale elevilor”, adaugă Monica Anisie.
Împreună cu Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, ministerul a întocmit un set de cinci teste, publicate pe internet, care ar respecta modelul subiectului de examen.
La 3 aprilie, vor fi postate baremele de evaluare şi de notare, pe acelaşi site. Rolul acestora este de autoevaluare şi calibrare a felului în care s-au redactat răspunsurile.
“Vă asigur că la nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării se lucrează la scenarii care să compenseze efectele acestei crize, efecte care îi vizează atât pe elevii noştri, cât şi pe dumneavoastră, cadrele didactice. Măsurile care vor fi luate vor fi comunicate oficial şi vor avea în vedere ca elevii noştri să nu sufere şi să nu piardă de pe urma acestei suspendări a cursurilor. În ceea ce priveşte susţinerea examenelor naţionale pentru elevi, dar şi examenele pe care unele cadre didactice le au de susţinut, vă asigur că vom prezenta public variantele la care specialiştii din cadrul ministerului lucrează. Acestea vor fi unele oneste, realiste şi transparente, adaptate contextului în care ne aflăm. Vă mulţumesc pentru tot efortul pe care îl depuneţi, vă doresc multă sănătate şi aştept momentul, cât mai curând, să revenim în sălile de clasă”, subliniază Anisie.
“Modelele pe care noi le punem la dispoziția elevilor, pentru a lucra în această perioadă, vizează numai conținuturile studiate până la acest moment. Este clar că nu putem să oferim copiilor, la acest moment, modele de subiecte care să vizeze conținuri pe care ei nu le-au studiat”, ne-a precizat Monica Anisie.
În contextul incertitudinilor stârnite de actuala epidemie, ministrul a ținut să transmită un mesaj liniștitor pentru elevi și părinți.
“Către elevi, care sunt oricum supuși presiunii examenului și situației în care ne aflăm, mesajul este că niciodată nu vom lua măsuri care să fie în dezacord cu ceea ce ei au studiat până la acest moment (…) Înțelegem temerile tuturor. Și eu am trecut, ca părinte și ca profesor, alături de elevii mei, emoțiile examenului și cred este necesar acum să îi liniștim pe părinți și pe elevi. Să le spunem că este importantă siguranța noastră, a tuturor, în aceste momente, dar mai ales este importantă sănătatea noastră. Să se termine mai repede această situație gravă în care ne aflăm și să ne vedem cu bine în fața momentului în care reluăm cursurile și stabilim împreună care să fie programa pentru examene”, a adăugat Monica Anisie.
Baremele de evaluare și de notare vor fi publicate online, vineri, 3 aprilie. Rolul acestora este de autoevaluare și calibrare a modului în care au fost redactate răspunsurile.
Totodată, în cadrul emisiunilor Teleșcoala vor fi prezentate unele soluții ale acestor teste de antrenament, cu explicațiile necesare pentru a înțelege cât mai bine răspunsurile din baremele de evaluare și de notare.
Reforma promisă de Monica Anisie la început de mandat, în noiembrie anul trecut, ar putea prinde contur.
Primul pas este aprobarea înființării acestor școli-pilot, prin hotărâre de Guvern, iar ministrul spune că a fost deja elaborată hotărârea și o va prezenta în Guvern pentru aprobare.
“Este imperios necesar să facem acest lucru. Vom realiza școli-pilot, școli de aplicație, în care să testăm o nouă programă, un nou plan cadru”, spune Monica Anisie.
Ideea școlilor-pilot a fost explicată de profesorul Marian Staș în emisiunea Piața Victoriei, la Europa FM, încă din noiembrie. Marian Staș este acum consilier al ministrului Educației și un activ promotor al acestei idei.
Principiul de bază este combinarea materiilor și predarea interactivă. Un alt aspect important este libertatea dată școlilor de a alege anumite materii în funcție de preferințele elevilor.
Proiectul presupune desemnarea mai multor școli din toată țara care să testeze noua abordare pe parcursul unei promoții de elevi, pentru ca, mai apoi, să fie extinsă experiența la nivel național.
Orizontul de timp în care ar putea fi finalizată testarea este de 10 ani.