Confidenţialitate

Ministerul Transporturilor vrea amânarea, până în 2024, a despăgubirii călătorilor pentru întârzierea trenurilor

Ministerul Transporturilor propune, printr-un proiect de Hotârâre de Guvern, amânarea cu încă cinci ani, până în 3 decembrie 2024, a aplicării legislaţiei europene ce prevede despăgubirea călătorilor pentru întârzierea trenurilor.

Motivul invocat: până atunci, nu se pot asigura standardele minime de calitate a serviciilor de transport feroviar.

Ar fi a treia amânare de până acum a aplicării regulilor europene.

Reprezentanții ministerului Transporturilor spun că firmele de transport feroviar nu ar putea face față costurilor privind despăgubirea călătorilor afectați de întârzieri.

Legislația europeană prevede o despăgubire de 25% din valoarea biletului, dacă trenul întârzie între 60 și 119 minute. Pentru întârzieri mai mari de 2 ore, companiile feroviare trebuie să restituie 50% din prețul tichetului.   Iar dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi, despăgubirea este de 100%. În plus, compania feroviară este obligată să asigure cazarea pasagerilor afectaţi , timp de o noapte, la un hotel de 3 stele.

Un alt motiv invocat de reprezentanții Ministerului Transporturilor îl reprezintă starea proastă a infrastructurii. În România, ar fi nevoie de lucrări ample de reabilitare a căilor ferate.

Legislația Uniunii permite derogări de la anumite norme pentru statele rămase în urmă cu modernizarea căilor ferate, dar autoritățile de la București au obținut deja două amânări pentru a aplica regulile europene.

Ultimul termen era 3 decembrie 2019, dar ministerul Transporturilor vrea o nouă amânare, cu încă 5 ani. Practic, abia în 2024, companiile feroviare din România, atât CFR, cât și firmele private care primesc subvenții de la stat, le vor oferi călătorilor despăgubiri pentru întârzierea trenurilor.