După critici dure din partea asociațiilor de elevi și noi consultări cu cei implicați, Ministerul Educației anunță că va propune Guvernului să crească e de 4 ori suma acordată pentru transportul elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu.
Ministerul Educației precizează că elevii navetiști vor primi 60 de lei/lună pentru distanţa de până la 3 km, iar pentru distanţe mai mari, suma alocată se va mări cu 6 lei/lună pentru fiecare kilometru.
Președintele Consiliului Național al Elevilor, Robert Avram:
„Noi inițial am cerut 80 de lei pentru primii 3 kilometri și ulterior adăugarea a câte 8 lei pentru fiecare kilometru în plus. S-a ales varianta a 60 de lei pentru primii 3 kilometri și 6 pentru fiecare kilometru în plus. (…) Știm cu toții reticența Ministerului de Finanțe atunci când vine vorba de alocări bugetare, mai ales în segmentul educației pentru că la ultima rectificare bugetară, deși bugetul educației și așa este mic, Ministerul de Finanțe dorea să mai ia 600 de milioane de lei.”
Nu este clar de când elevii vor putea primi mai mulți bani pentru decontarea navetei pentru că proiectul de ordonanță abia urmează să intre în procedură de avizare la ministerele implicate, apoi va fi adoptat de Guvern.
În plus, mai este nevoie și de adoptarea unor norme de aplicare.
Președintele Consiliului Național al Elevilor le recomandă elevilor navetiști să depună din timp documentele necesare la secretariatele școlilor la care învață:
„Vom avea niște norme metodologice fără doar și poate dar în principiu această alocație forfetară poate fi primită în avans de elev iar în cazul în care are necesități financiare pentru transport mai mari decât această sumă va trebui să prezinte la școală documentul justificativ, abonament, bilet și așa mai departe.”
Reprezentantul elevilor din România mai spune că soluția găsită de Ministerul Educației este una de moment. Pe termen lung, transportul către și de la școală trebuie rezolvată altfel de autorități, explică Robert Avram:
„Plafonul și această alocație forfetară este doar o măsură, din perspectiva noastră, de compromis, este o măsură pe termen scurt pentru că ea pe termen lung nu rezolvă absolut deloc problema. Soluția este să aplicăm normele europene, să trecem odată și pentru totdeauna la servicii publice de transport care să poată fi controlate.”
Foto: Shutterstock