Ministerul Educaţiei le cere şcolilor care nu şi-au făcut, nici până acum, conturi pe platfomele educaţionale acordate gratuit de Google (G Suite for Education) și Microsoft (Office 365 A1) să se conecteze cât mai repede.
Din cauza alegerilor, majoritatea şcolilor din ţară vor fi închise 3 zile, în Capitală 4, iar unii directori, inclusiv din Bucureşti, refuză să implementaze predarea online. În plus, apar focare în tot mai multe şcoli, ceea ce le obligă să trecă în scenariul roşu, cu toţi elevii acasă.
Noul subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei, Jean Badea, spune că deşi Google şi Microsoft au oferit unităţilor şcolare din România licenţe pentru platforme educaţionale gratuit, doar 5.500 de şcoli au apelat la această facilitate pentru predarea online.
Surse din cadrul Ministerului Educaţiei au declarat, pentru Europa FM, că multe cadre didactice nu vor să predea online. La minister, au ajuns şi cereri absurde: unele cadre didactice au condiţionat predarea pe internet de plata chiriei la locuinţa în care stau sau au cerut drepturi de autor.
În Bucureşti, mai multe şcoli din sectorul 4 nu au toate clasele conectate la internet, nu au camere video şi nici microfoane, achiziţii care sunt în sarcina Primăriei. Dar purtătorul de cuvânt al instituţiei, Cristian Zărescu, a declarat pentru Europa FM, că în toată această perioadă, doar 2 şcoli din sector au cerut instalarea de internet de mare viteză. “Dacă directorii ne cer, noi putem instala. În plus, avem şi tablete disponibile. Acum, nu avem nicio solicitare pentru mărirea capacităţii de internet.”, a explicat reprezentantul Primăriei sectorului 4.
La rândul său, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, spune că ştie de astfel de cazuri, tot mai dese şi are un sfat pentru părinţi: Să ceară socoteală directorilor.
“Unii dintre profesori, nu toţi, vor să încaseze salariile sută la sută şi ei doar să trimită poze cu telefonul şi fişe de lucru astfel încât părinţii efectiv să se ocupe de actul de predare, de învăţare şi doamne fereşte, de evaluare, că asta mai lipseşte!” , acuză reprezentantul părinţilor.
Surse din cadrul MEC au declarat pentru Europa FM că instituţia caută soluţii juridice să oblige, prin lege, toate cadrele didactice să predea online. În plus, spun aceleaşi surse, la evaluarea portofoliului, se va ţine cont dacă un cadru didactic a predat sau nu online, în cazul în care a avut resursele să o facă.
Chiar mâine, reprezentanţi ai MEC se vor întâlni cu cei ai Autorităţii pentru Protecţia Datelor Personale pentru a găsi soluţii menite să prevină eventuale procese intentate de cadrele didactice care nu vor să apară în faţa camerelor video.
Ieri, Europa FM a relatat şi punctele de vedere ale Inspectoraului Şcolar Bucureşti şi Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţâmânt.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Bucureşti, Roxana Cercel, a declarat pentru Europa FM că instituţia ştie că unii profesori refuză să predea online sincron (cadrul didactic predă fizic, în clasă, unei grupe de elevi şi în acelaşi timp, este conectat pe internet, şi cu cealaltă parte a elevilor, cei aflaţi acasă) şi asincron (îşi înregistrează parţial sau total lecţiile şi le transmite în format video elevilor aflaţi acasă) dar instituţia nu-i poate obliga să apară în faţa camerelor video.
Vicepreşedinta Federaţiei Sindicatelor Libere de Învăţământ, Cornelia Popa, spune că până la refuzul unor cadre didactice de a preda online, autorităţile nu au rezolvat încă peste tot, problema echipamentelor necesare pentru o educaţie modernă.
Asociaţiile de părinţi şi cele ale elevilor cer Ministerului Educaţiei să doteze de urgenţă unităţile şcolare cu echipamente moderne care să poată permită predarea online, impusă în scenariile galben şi roşu.