Militarii aflați în elicopterul care s-a prăbușit în luna martie, în Dobrogea, aveau sute de ore de muncă în luna dinaintea accidentului. Lucrau în medie, 15 ore pe zi, fără a avea recuperări, scriu jurnaliștii de la Libertatea.
Ei au aflat aceste informații după ce au analizat documentele care arată ce ordine s-au dat în ziua producerii accidentului și după ce au discutat cu piloți și cu familiile celor decedați în accident.
Iulia Roșu, jurnalistă la ziarul Libertatea:
„Numărul orelor ajunsese undeva la 280-290 pe care le-au petrecut acești militari la muncă, la programul de la unitate în luna februarie. La un calcul zimplu asta înseamnă undeva la 15 ore pe zi plus o grămadă de alte ore, sute de ore de recuperat. Orele de recuperat nu înseamnă neapărat că acestea se întâmplă, după cum ne-au povestit mai mulți piloți. Plata pe orele respective nu se face neapărat ci mai degrabă trebuie luate ca libere. Doar că, din ce ne spun tot piloții, este foarte greu ca aceste ore să se recupereze pentru că există un deficit foarte mare de piloți.”
În articolul din Libertatea, medicul care a întocmit raportul medical după accident nu a exclus ca oboseala acumulată de membrii echipajului să fi favorizat producerea accidentului.
Piloți cu experiență au vorbit și despre condițiile proaste de cazare
„Un alt pilot ne-a povestit că totuși baza militară de la Mihai Kogălniceanu unde din nou, poate în percepția publicului este această bază militară NATO, dar este partea românilor și partea americanilor, sunt două lucruri diferite. Înțelegem din discuțiile cu ei că în partea românilor nu sunt cele mai favorabile, militarii chemați acolo și care stau zile întregi și nu mai ies din unitatea și dorm pe unde apucă în mare parte, pe paturi mai degrabă saltele. Cert este că aceste condiții nu sunt neapărat niște condiții de pregătire conforme.”
Vă amintim, pe 2 martie, un avion MIG 21 Lancer a dispărut de pe radar, iar un elicopter cu 7 militari la bord, plecat în căutarea acestuia s-a prăbușit.
Jurnaliștii de la Recorder au dezvăluit ieri că elicopterul a decolat în condiții meteo nefavorabile, adică pe ninsoare, iar doi generali din Statul Major al Aviației au dat ordine contradictorii privind decolare. Când în cele din urmă au decis de comun acord să anuleze misiunea, elicopterul se prăbușise déjà. 8 oameni au murit în acea zi. Deși au trecut 7 luni de atunci, nici justiția și nici armata care a anunțat propria anchetă nu au prezentat nicio concluzie legată de ce s-a întâmplat în acea zi și cine e de vină pentru moartea celor 8 oameni.