Mii de marinari români își petrec trecerea în noul an departe de casă, navigând pe mări și oceane, în voiaje internaționale.
Cei mai mulți dintre ei sunt membri ai Sindicatului Liber al Navigatorilor care le apără drepturile oriunde in lume. Sindicatul luptă pentru ca, în caz de litigii cu armatorii, navigatorilor români să li se respecte condițiile de muncă și salarizare.
2024 a fost un an complicat pentru comerțul și economia mondială, cel mai afectat fiind domeniul transportului maritim. Sindicatul Liber al Navigatorilor, condus de Adrian Mihalcioiu, este membru activ al Federația Internațională a Transporturilor Maritime:
„90 la sută din comerțul mondial este asigurat pe mare și atunci zonele de conflict, Marea Neagră, Marea Roșie, estul Mării Mediterane sunt zone în care navele ajung destul de greu, trebuie să ocolească foarte mult. Trasee lungi înseamnă costuri ridicate, înseamnă pericole”.
In acest context au luat amploare atacurile teroriste. Echipajul unei nave sub pavilion Bahamas la bordul căreia se află și un marinar român este și acum captiv în Yemen după ce a fost atacat de rebelii houthi. Intre timp, SLN a reușit să repatrieze 230 de marinari români și să recupereze peste 350.000 de dolari pentru navigatorii neplătiți de armatorii străini. Pentru anul 2025:
„Voi încerca să sprijin Ministerul Transporturilor, Autoritatea Navală Română, să ne luptăm pentru a încerca să plasăm cât mai mulți navigatori la bordul flotelor internaționale. Pentru că navigatorii noștri sunt foarte respectați afară”, își propune liderul SLN Adrian Mihălcoiu, Pâna atunci:
„La mulți ani, navigatori români! Un an nou mai sănătos, mai prosper și mai sigur, pe mare”.
Foto: Sindicatul Liber al Navigatorilor