Aproape un sfert din populația României susține idei extremiste. Sărăcia este principala cauză a lipsei educației în anumite segmente ale populației. Un raport lansat de World Vision România pe 20 noiembrie, intitulat „Bunăstarea copilului din mediul rural” arată că 23% dintre copiii care locuiesc la sate se culcă flămânzi. 48% dintre aceștia trăiesc în familii în care banii abia ajung de la o lună la alta sau nu ajung nici pentru strictul necesar. Pe plan educațional, doi din zece copii din mediul rural nu sunt ajutați niciodată la teme, relevă același studiu, în timp ce patru din zece copii de gimnaziu nu doresc să meargă la liceu. Preferă, în schimb, să se angajeze, să lucreze în familie sau să urmeze un curs de calificare. Iar 40% dintre copiii de gimnaziu nu vor să își continue educația la liceu. Mihaela Nabăr, directorul executiv al organizației World Vision România a fost invitata lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. Mihaela Nabăr a spus că principala cauză pentru care copiiinu își continuă educația este sărăcia și faptul că peste 60% dintre părinți” nu își permit să plătească cheltuielile.
Mihaela Nabăr: „Dacă în 2020 vedeam că unul din zece copii merge în fiecare seară flămând la culcare, în 2024 vedem că doi din zece copii merg în fiecare seară sau aproape în fiecare seară flămânzi la culcare”
Marcel Bartic: Mihaela, aș vrea să dăm start conversației cu o curiozitatea a mea legată de profilul copiilor, familiilor pe care le-ați intervievat în studiul de care aminteam un pic mai devreme.
Mihaela Nabăr: „Studiul respectiv face referire la tot ruralul românesc. Ce vedem sau cum arată copilul din cealaltă Românie? Arată mai rău decât în 2020, la capitolul cum ne hrănim copiii. Dacă în 2020 vedeam că unul din zece copii merge în fiecare seară flămând la culcare, în 2024 vedem că doi din zece copii merg în fiecare seară sau aproape în fiecare seară flămânzi la culcare. Dacă ar fi să ne uităm la ce spun copiii despre școală – și aici cred că este o tendință extrem de îngrijorătoare, dincolo de cifre – 40% dintre copiii noștri din gimnaziu nu vor să își continue educația la liceu, iar motivele sunt extrem de variate și atunci când îi întrebăm pe copii și atunci când îi întrebăm pe părinți”.
Mihaela Nabăr: România se menține la procentul de 8 din 100 de copii din rural care merg la facultate
Mihaela Nabăr: „Principalul motiv este sărăcia și faptul că peste 60% dintre părinți ne spun: <<nu ne vom permite să ne ținem copiii în liceu, pentru că liceul este departe și la costurile de trai de la o zi la alta se adaugă de foarte multe ori și costurile căminului, al gazdei sau costul chiriei>>. Dacă ne uităm câți dintre copiii noștri vor să meargă din liceu către facultate vedem din nou că 42% nu intenționează să meargă la facultate. România se menține în continuare la procentul de 8 din 100 de copii din rural care merg la facultate. Nu facem progrese nici aici și nici pe viitor nu se pare că am face progrese”.
Mihaela Nabăr: „93% dintre copii ne spun că au fost abuzați în ultimul an la școală”
Mihaela Nabăr: „Dacă ar fi să ne uităm la ce ne-ar putea scoate din această sărăcie, pentru că unul din principalele motive este cel al sărăciei materiale, ceea ce vedem este că 29% dintre cei care declară că nu au venituri constante de natură salarială trăiesc din ajutor social. Este un procent mult mai mare față de 2020, când aveam un 11%. Profilul gospodăriei și al copilului din rural are câteva elemente care ne duc într-un cerc al sărăciei din care trebuie să ieșim – asta este foarte clar – dar putem să ieșim doar dacă intervenim coerent, consistent, investim, și nu cheltuim cu educația copiilor, cu servicii de sănătate. Este un copil needucat, pentru că asta ne spun datele, este un copil care nu are acces la servicii de sănătate, este un copil care se culcă seara flămând, este un copil care nu are o comunitate care să îl protejeze. În continuae avem părinți care își bat, care își lovesc copiii. Și o altă cifră foarte îngrijorătoare – 93% dintre copii ne spun că au fost abuzați în ultimul an la școală”.
Marcel Bartic: Mai bine de 350.000 de copii sunt n grija unui adult cu cel mult opt clase. Ce să facă omul acela? Să îi explice teoria lui Pitagora copilului? Sigur că n-o să știe. Și atunci de ce îi pui pe umeri niște lucruri pe care omul ăla, fără să aibă el vreo vină, pentru că asta este o povară istorică pe care o ducem în spate de mai bine de 35 de ani, dar omul acela săracul nu o să își poate ajuta copilul. Am ajuns în punctul în care copiii peste zece ani în mod evident nu vor avea parte de sprijinul familiei, de o educație așa cum ar trebui. Mi-a atras atenția, de asememenea, faptul că 72% nu au avut cheltuieli pentru deplasări în alte locuri decât la școală. 69% nu și-au permis vacanțe sau excursii n afara școlii. Cu alte cuvinte, aproape 70% dintre copiii aceștia nu ies nicăieri”.
Mihaela Nabăr: Pentru 75% dintre copiii noștri e prima lor ieșire, dacă reușim să îi luăm din satele repsective
Mihaela Nabăr: „Da, nu au văzut altceva decât satul lor. Este lucrul pe care îl spunem de foarte multă vreme. Să nu uităm că în fiecare an, de sărbători sau în perioada vacanțelor de vară Wolrd Vision România are campanii care povestesc despre faptul că pentru 75% dintre copiii noștri e prima lor ieșire, dacă reușim să îi luăm din satele repsective. Nu este nimic nou”.
Mihaela Nabăr: „Aceste rapoarte sunt pe masa decidenților, am putea s-o facem dacă ne-ar preocupa și eu sper din tot sufletul să ne preocupe educația copiilor și accesul copiilor și al gospodăriilor la servicii”
Mihaela Nabăr: „Rolul nostru ca organizație non-guvernamentală este acela de a atrage atenția asupra acestor probleme și a lucra alături de autoritățile publice locale și centrale acolo unde ele nu pot să o facă, pentru că nu au specialiști sau putem să aducem împreună niște modele care să funcționeze mai bine. Nu să preluăm rolul statului. Este evident că un ONG sau mai multe ONG-uri nu vor putea să suplinească ceea ce statul trebuie să facă. Aceste rapoarte sunt pe masa decidenților, am putea s-o facem dacă ne-ar preocupa și eu sper din tot sufletul să ne preocupe educația copiilor și accesul copiilor și al gospodăriilor la servicii”.
Marcel Bartic: Ceea ce mi s-a părut absolut dureros este că doi din zece părințiconsideră că uneopri e nevoie să îți bați copiii pentru a-i educa mai bine. Și am ajuns la informația asta plecând iarăți de la o constatare de mic burghez care se plânge că e trafic în oraș. Și eram foarte scandalizat de discurusl realmente agresiv, violent al unor participanți la jocul politic. Iacătă, uite de asta își găsesc o anumită susținere. Pentru că sunt generații întregi care au crescut considerând că e normal să te bată taică-tu dacă o comiți. Nu, nu e normal. Dar cum să le zicem lucrul ăsta, că instituția școlii nu a reușit, statul român nu a reușit, cum transmite noi că nu e în regulă să se întâmple asta?
Mihaela Nabăr: „Dacă îi întrebăm pe copiii care sunt înscriși la școală de câte ori s-a reacționat asemănător unei situații de bullying din partea profesorului asupra copilului procentul este destul de mare”
Mihaela Nabăr: „În primul rând ar trebui să vorbim despre asta. Ceea ce constat eu este că în școala românească nu se vorbește mai deloc și nu se vorbește cu personal specializat. Pentru că nu există sau lipsește cu desăvârșire. Ar trebui să conștientizăm noi, ca părinți, noi, ca profesori care suntem la clasă și care ar trebui să adresăm acest fenoment foarte deschis, ar trebui să ne uităm la noi înșine dacă suntem cadre didactice, pentru că dacă îi întrebăm pe copiii care sunt înscriși la școală de câte ori s-a reacționat asemănător unei situații de bullying din partea profesorului asupra copilului procentul este destul de mare”.
Mihaela Nabăr: Unul dintre motivele pentru care părinții își bat copilul, primul motiv este „și noi am fost educați la fel și nu s-a întâmplat nimic”
Mihaela Nabăr: „Eu cred că procentul s-ar putea schimba dacă am vorbi despre acest fenoment foarte deschis, dacă am vorbi cu copiii, dacă am crește încrederea în instituții. Pentru că ce mai vedem este că și atunci când se raportează, tot conform acestui studiu, 44% dinte părinți ne spun: <<da, am observat situațiile de bullying sau de abuz, am raportat, dar doar în jumătate dintre cazuri s-a întâmplat ceva. Iată că încrederea în instituții este extrem de slăbită, mai ales la acest capitol. Iar unul dintre motivele pentru care părinții își bat copilul, da, primul motiv este <<și noi am fost educați la fel și nu s-a întâmplat nimic>>. Se pare că am rămas în acele vremuri”.
Marcel Bartic: Perpetuăm o spirală a violenței care nu se va mai termina niciodată.
Sursa foto: Shutterstock