Într-un singur domeniu, opțiunile elevilor au coincis cu cerințele angajatorilor: e vorba de turism și alimentație. Cele mai multe cereri din partea angajatorilor, sunt în construcții, instalații și lucrării publice, industria textilă și pielărie, dar se caută și electricieni. Elevii claselor a IX-a nu s-au arătat deloc interesați să se pregătească și să lucreze în aceste domenii. În schimb, foarte mulți ar dori să lucreze în domeniul mecanicii, numai că aici sunt mai puține cereri din partea firmelor.
‘
Când vine vorba de opțiunile elevilor de clasa a 8-a, din cei peste 26 de mii de elevi care s-au înscris deja în învățământul profesional, cel mai mulți doresc să devină mecanici auto, ospătari, vânzători în unitățile de alimentație, bucătari sau frizeri.
‘
La nivel național, firmele le oferă elevilor care doresc să urmeze învățământul profesional 29 de mii de locuri. Dacă numărul candidaților va fi mai mare decât cel al locurilor, școala și angajatorul îi vor chema pe elevi să susțină un test sau un interviu. În primul rând, se va urmări dacă elevul a optat pentru calificarea respectivă din pasiune sau doar din interes financiar.
‘
Din toamna acestui an, durata învățământului profesional va crește de la 2 la 3 ani, iar pregătirea se va realiza atât la școală, cât mai ales la sediile unor firme. În timpul şcolarizării, elevii primesc o bursă de 200 de lei pe lună, de la stat.
‘