Medicii de familie cer guvernului să păstreze posibilitatea acordării de consultații la distanță și după încetarea stării de urgență.
Apelul vine de la Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie, care a transmis azi o scrisoare deschisă către Ministerul Sănătății.
Medicii spun că sistemul de telemedicină a funcționat bine. Acesta limitează deplasările care nu sunt neapărat necesare la cabinetele medicale, iar astfel reduce și riscul de transmitere a noului coronavirus.
Președinta Federației, Raluca Zoițanu:
”Pentru a putea da rețetă, noi avem nevoie de consultația la distanță reglementată. Avem nevoie de consultații la distanță în continuare, pentru că și pandemia, probabil, va continua tot anul. Din păcate, virusul acesta nu e chiar așa ușor de văzut, de simțit. Și atunci, toate motivele valabile acum olună, când am cerut introducerea consultației la distanță, rămân valabile și acum.”
Preşedinta Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti, Sandra Alexiu, spune și că prin consultații la distanță scad cheltuielile din sistemul medical, pentru că se evită abuzul de consultații atunci când pacienții nu ar avea neapărat nevoie să vină la medic.
”Toată această perioadă ne-a demonstrat și faptul că se abuzează foarte mult sistemul de sănătătate, în afara acestei situații. Practic, nu mai sunt atât de aglomerate cabinetele noastre, nu mai sunt atât de aglomerate camerele de gardă așa cum erau înainte. Asta ne-ar ajuta să educăm populația pentru motivele pentru care să vină la medic. Plus că, în acest fel, se poate face o educare în ceea ce privește programarea de consultații. Teleconsultația înseamnă un prim apel către medicul curant și pacientul care să discute cu medicul de specialitate dacă este cazul să vină pentru o consultație sau dacă mai poate amâna acest lucru.”
Una dintre modalitățile prin care pacienții pot accesa consultații la distanță este o plaformă dezvoltată de neurochirurgul Horațiu Ioani. El a povestit în emisiunea Deșteptarea cum funcționează sistemul.
”Pacientul accesează medicentrum.ro. E un formular cu niște întrebări care se pun la orice consultație când pacientul vine. Apoi încarcă niște documente medicale (RMN, de exemplu, dacă e pentru neurochirurgie), după care selectează specialitatea și medicul cu care vrea să stea de vorbă, primește aceste documente și apoi sună pacientul și discută – prin telefon sau video.”
Neurochirurgul admite că sunt telemedicina are limitări.
Ea nu înlocuiește consultul într-un cabinet pentru diverse afecțiuni.