Măriuca Talpeș – inițiatoarea proiectului MERITO, cofondator Bitdefender și coordonatoarea diviziei de software educațional – a fost invitata Mădălinei Dobrovolschi în emisiunea „Piața Victoriei”. „Noi ne dorim ca un tânăr absolvent să aibă același salariu de debut ca un tânăr care intră într-o industrie de IT, Finanțe-Bănci”, a spus Măriuca Talpeș la Europa FM. „Creșterile salariale vor aduce în primul rând tineri valoroși. Să nu mai existe necesitatea unui al doilea job pentru rotunjirea veniturilor”, a adăugat inițiatoarea proiectului MERITO.
„Noi, ca societate, am simțit nu foarte bine această perioadă și nu vorbim doar despre profesorii Merito, ci despre profesori în general. Ne-am pus întrebarea dacă educația românească este un pilon și dacă contează pentru noi și pentru guvernanții noștri, mai ales într-o perioadă în care România se dezvoltă și-și caută identitatea în economie. Să sperăm că ieșim din această stare și lucrurile se vor schimba în bine”, a spus Măriuca Talpeș la Europa FM.
Măriuca Talpeș, despre bugetul alocat Educației: „Toate Guvernele au susținut 6%. Dacă l-ai avut în lege și îl ai în continuare înseamnă că poți să-l aloci. Faptul că acum este jumătate este o mare dramă”
Întrebată dacă simțe că meseria de profesor mai este apreciată, Măriuca Talpeș a spus că: „Sunt mai multe motive să spunem că nu. Pe de-o parte, de mulți ani de zile, e trecut de 6% din PIB – investiție în Educație. Toate Guvernele au susținut 6% – asta înseamnă că toate Guvernele au acceptat și și-au dorit acest 6%. Ne întrebăm: dacă l-ai avut în lege și îl ai în continuare înseamnă că poți să-l aloci. Faptul că acum este jumătate este o mare dramă”.
„Pe de altă parte, ne uităm la aceste salarii de debut… Ani de zile, nu mult timp după 1989, salariile din Educație au scăzut foarte mult în raport cu alte salarii. După schimbările de azi nu știu cât vor fi…”, a mai spus Măriuca Talpeș la Europa FM.
Măriuca Talpeș: „Noi ne dorim ca un tânăr absolvent să aibă același salariu de debut ca un tânăr care intră într-o industrie de IT, Finanțe-Bănci”
„Îi forțăm pe tinerii care intră în învățământ să caute al doilea job. […] Îi arăți că, de fapt, nu-l apreciezi și meseria aleasă de el nu este una respectată. […] Am avut un procent de tineri care poate datorită familiei – care a transmis pasiunea pentru această meserie – sau au ales din pasiune, dar și altă categorie care au intrat în sistemul de învățământ ca ultimă opțiune. Noi ne dorim ca un tânăr absolvent să aibă același salariu de debut ca un tânăr care intră într-o industrie de IT, Finanțe-Bănci”, a explicat Măriuca Talpeș.
Măriuca Talpeș, despre schimbările survenite în sistemul de învățământ în urma grevei pofesorilor
„Nu știu să vă zic. Punem și umărul să schimbăm, nu numai că avem speranțe. Nu-mi dau seama dacă doar Legea Educației singură va schimba în bine. Probabil că avem nevoie și de partea a doua. Dacă ai acei 6% pentru Educație, îți permiți nu numai să-l ajuți să inoveze (n.r. pe profesor), dar poate are nevoie pentru copiii cu probleme speciale. Sunt multe nevoie la nivel de școală ca tu să ai tot ce trebuie, să faci cu pasiunea pe care o ai în fiecare zi”, a explicat Măriuca Talpeș.
Măriuca Talpeș, despre meditații: „Creșterile salariale vor aduce în primul rând tineri valoroși. Să nu mai existe necesitatea unui al doilea job pentru rotunjirea veniturilor”
„Creșterile salariale vor aduce în primul rând tineri valoroși, care dau totul acolo în acele ore, să nu mai existe necesitatea unui al doilea job ca tu să-ți rotunjești veniturile. E nevoie să creștem salariile ca să nu mai fie nevoie de acei bani suplimentari și, în mod sigur, nevoia de pregătire suplimentară și creșterea programului de școală ca copilul să își facă temele acolo la școală, să plece acasă la 17:00”, a explicat inițiatoarea proiectului MERITO.
Măriuca Talpeș, despre abandonul școlar: „Un copil abandonează școala dacă nu îi place la școală”
„Comunitățile defavorizate cu rromi, de exemplu, dacă au și o masă, stau și se simt mai bine la școală decât acasă. Știu școli unde directorul a pus și băi și învață să se spele, au haine de intrat la școală și ei se simt ca prinți și prințese când intră la școală. […] Ar trebui să avem o filtrare și o selecție la intrarea în sistemul de învățământ… E foarte complicat să măsori, dar bonificații pentru ce realizează unii profesori pot fi gândite”, a explicat Măriuca Talpeș.
Ce înseamnă un mediu școlar plăcut pentru copii? „Profesorul să găsească lucruri noi, să faci multe lucruri interactive”
„Ce înseamnă un mediu plăcut pentru copii? Profesorul să găsească lucruri noi, să te joci mult cu ei, să-i scoți în curtea școlii, să-i duci la un muzeu, să faci multe lucruri interactive. Există formare și sume importante care se cheltuie, dar nouă ni se pare că este formare formală, mai puțin profundă. În majoritatea cazurilor este formală și dânșilor le lipsește această fromare. Contează cultura creată de manager astfel încât profesorii să se ajute între ei”, a mai spus Măriuca Talpeș.
Ce înseamnă proiectul MERITO?
„E un proiect inițiat de Romanian Business Leaders în 2015 cu gândul de a repoziționa statutul meseriei de profesor. Întreaga societate și media arătau lucrurile rele, când existau profesori excepționali în țară. Ne-am dorit să găsim 10 profesori – acum am ajuns la 12 – pe care să-i punem pe o scenă, să-i premiem și să le spunem mulțumesc. Acei profesori care inovează în fiecare zi la clasă, care au har și care duc harul acesta și dincolo de clasă, către alți profesori. Profesori din rural, din Deltă, din toate locurile.
Avem acest grup minunat și putem să dăm și altora din ce știm: profesorii se întâlnesc, învață împreună, spun ce au învățat la clasă cu copiii, ce a mers, ce nu a mers, primesc feedback. În pandemie s-a întâmplat: s-au unit clase și au lucrat împreună”, a mai povestit Măriuca Talpeș.
Ascultă aici întreaga emisiune „Piața Victoriei”
Sursa foto: Shutterstock