Confidenţialitate

LUMEA SUB OCHII TĂI. Evoluția zonelor comerciale în România: În 2024, în peste 40 de orașe din țară există cel puțin un mall | AUDIO | GALERIE FOTO

„Lumea se schimbă” – vă spuneam în mai 2000, la prima emisie Europa FM. Și lumea s-a schimbat: mergem la „shopping” și nu la „târg”. Avem de ales astăzi între zeci de lanțuri de magazine și restaurante, iar depozitele engros sunt prin toată țara. Marcăm 24 de ani împliniți de Europa FM și 24 de ani care au adus schimbări majore. În acest aproape un sfert de secol, s-a schimbat foarte mult modul în care ne facem cumpărăturile. Și am asistat cu toții la o explozie a zonelor comerciale și accesul la mărfuri inaccesibile până în 2000.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

În 2000, aveam în țară un singur Mall, cel din București. Abia fusese inaugurat în septembrie 1999 în cartierul Vitan, cu o suprafață închiriabilă de 36.000 de metri pătrați.

În peste 40 de orașe din România există, 24 de ani mai târziu, cel puțin un mall

24 de ani mai târziu, în peste 40 de orașe există cel puţin un mall, arată cele mai recente estimări. Adică măcar un centru comercial de dimensiuni mari sau un parc de retail.

O evoluție pornită în anii ’90, când apăreau primele centre comerciale din democrație. Explozia s-a produs cu adevărat, însă, abia după 2007-2008. De atunci, anual se deschid zeci de zone de comerț engros și malluri.

Bogdan Badea: „Este o zonă pe care o vedem în continuare în creștere”

„Unele industrii merg bine sau foarte bine, se extind. Alte industrii, din păcate, reduc. Retailul se extinde, retailul – mai ales alimentar – se extinde în continuare. Se fac magazine. Este o zonă pe care o vedem în continuare în creștere”, a explicat Bogdan Badea – directorul executiv al unei platforme de recrutare – în conferința ZF – HR Trends.

Numărul mare de centre comerciale nu a redus, însă, la inaugurarea magazinelor, bătăile pe aspiratoare, televizoare, tigăi, cratițe și alte diverse promoții.

Piața restaurantelor de tip fast-food a crescut anual în România

Primele localuri ale unor grupuri străine erau deschise în 1994-1995 în Piața Unirii, București. Treptat, au sosit, au plecat, au revenit diverse alte grupuri, în special din Statele Unite.

Emilia Stroe, director de Resurse Umane într-un grup care deține mai multe lanțuri celebre de fast-food: „Noi deschidem restaurante și vom deschide și în anul 2024. Estimăm corespondenta acestor deschideri pe care vrem să le facem în anul 2024 undeva la 250 de posturi disponibile, pe care le vom deschide în orașe consacrate, unde mai avem restaurante deja sau în orașe noi”.

Transformarea zonelor din orașe a atras schimbarea stilului de viață

Stilul de viață ni s-a schimbat odată cu transformarea multor zone în care nu exista nimic și au apărut platforme comerciale uriașe.

Iar aceste schimbări continuă în magazine, spune Aurelia Mihai, șef recrutare pentru un grup important de Hipermarketuri în cadrul ZF-HR Trends: „Retailul este încă bine. Și urmează să se dezvolte în continuare și chiar grație acestor evoluții și inovații în spațiul tehnologic. Practic, casierii nu mai stau locului, ci trebuie să fie activi și mobili pe linia de casă și să-și schimbe mindsetul către direcția de interacțiune cu clientul și suport client”.

Ultimii ani, dinainte de pandemie și până acum, au adus la o explozie a cumpărăturilor făcute pe internet. Shoppingul local se face , în bunăr parte, prin comenzile online – orice produs fiind disponibil la un click distanță.

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: LUMEA SUB OCHII TĂI. România, parte din UE de 17 ani. Profesorul Cristian Păun: „Nu am făcut eforturi substanțiale evidente pentru a fi acolo cu tot ceea ce trebuie să fim” | AUDIO | GALERIE FOTO