Confidenţialitate

Lumea Europa FM: Studiourile insolvente Buftea sau de ce nu se fac filme cu buget mare in Romania

Industria filmului românesc pare de câțiva ani într-un colaps. Câteva nume mari sunt premiate la Cannes o dată la câțiva ani, dar în afară de aceste producții, pare că România nu mai contează în această industrie. Cândva centrul cinematografiei în sud-estul Europei, Studiourile din Buftea nu mai găzduiesc decât producții locale, de cele mai multe ori reclame. La doar câțiva kilometri de Capitală și foarte aproape de aeroport, ne-am fi putut aștepta ca producătorii străini să aleagă Buftea, mai ales că în România costurile sunt relativ mici. Studiourile sunt însă implicate într-un șir lung de procese, care împiedică ca filme importante să ajungă la noi în țară.

Un reportaj de Sonia Teodoriu:

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Platouri de filmare pe marginea lacului, actrițe machiate puternic alergând pe tocuri pentru că au fost chemate la cadru, fum de țigară peste tot… „O Cinecittà a sud-estului european“ așa erau cândva denumite studiourile Buftea. Industria cinematografică de la Buftea a devenit un simbol național în timpul comunismului, dar a reușit să supraviețuiască perioadei și să se reinventeze. Ca într-un scenariu de film.
Dar, ca în orice film, echilibrul este amenințat. Studiourile Buftea sunt acum în insolvență.

Dacă în anii 2000 când producția de telenovele era în floare, tabloidele vuiau despre ce se mai filmează la marginea Bucurestiului, publicul e ținut de ceva timp departe de ce se întâmplă la Buftea.
Afacerea a fost preluată acum câțiva ani de mai mulți investitori americani, care voiau să aducă producții de Hollywood în Romania.

L-am adus pe Bobby Păunescu ca partener local. A fost varianta ideală atunci, dar s-a dovedit că nu a fost așa.

Donald Kushner este producător de film american. A preluat, alături de mai mulți parteneri, studiourile Buftea în urmă cu 5 ani și spera să facă din Romania polul cinematografiei est-europene. Cunoaște bine țara noastră: a produs 25 de filme aici. În unele au jucat staruri precum Steven Segal sau Jean Claude Van Damme. Când a fost să hotărască unde filmează producția premiată cu un Oscar și nominalizată la alte 6 categorii Cold Montain, nu a stat pe gânduri. A ales zonele de munte din Romania. Se întâmpla acum 20 de ani. Intre timp, desi el e unul dintre proprietari, Donald Kushner spune că e legat de mâini și de picioare și nu își poate folosi relațiile pentru a aduce producții cu buget mare în Romania.

Bobby controlează tot, așa că tot ce se filmează acum la Buftea sunt producții locale sau reclame. Producțiile cu buget mare au nevoie de asigurări, așa că avem nevoie de timp pentru a reface reputația Studiourilor pentru a putea primi asigurare. Reputația studiourilor de film a fost pătată în ultimii 3 sau 4 ani. Va dura până când o refacem.

Bobby Păunescu a fost numit de investitorii americani director al studiourilor de film de la Buftea, în speranța că cineva din România vă ajuta comunicarea dintre piață autohtonă și proprietarii americani. Bobby Păunescu este cunoscut publicului că producător al filmului Moartea domnului Lăzărescu, iar- în calitate de manager- a dus studiourile în insolvență. “Climatul economic cu caracter de criză financiară profundă și prelungită”- era motivația din cererea de intrare în insolvență. Firma datora peste 200.000 de lei la final de 2017, iar în următorul an tribunalul îi declara insolvența. Doar că proprietarii americani nu au fost întrebați daca asta e calea de urmat.

Nu m-a consultat, deși din punct de vedere legal așa ar fi trebuit. Reprezentăm 75% din acționari. Legal, ar fi trebuit să ne consulte.

Mai mult, Donald Kushner spune ca înainte de asta a încercat, fără succes, aducă filme în România pe urma cărora studiourile ar fi avut de câștigat și nu ar fi ajuns să aibă datorii.

Am negociat să aducem o producție mare la Buftea. Bugetul de cheltuit în România ar fi urmat să fie 26 de milioane de dolari. Bobby Păunescu mi-a tot vorbit de o schemă de ajutor de stat, pretinzând că dacă luăm acești bani de la stat nu ar trebuit să investim așa mult. Nimic din toate astea nu a fost adevărat. Aproape un an ne-am străduit să aducem acest film în România. Mi-am dat seama apoi că tot ce spunea Bobby era o minciună.

Europa FM a cerut punctul de vedere a lui Bobby Păuneascu, însă acesta nu a dat curs invitației noastre la dialog.
În calitate de director, Bobby Păunescu nu a dat proprietarilor americani detalii despre investițiile lor din România, dar s-a prezentat în instanță cu o lungă listă de datorii. Studiourile datorau 2 milioane de dolari companiei DAC AIR – firmă a cărui proprietar este nimeni altul decât tatăl lui Bobby Păunescu. Pe baza acestor creanțe în familie, instanța a decis insolvența studiourilor Buftea.
DAC AIR fiind principalul creditor, a putut impune cine devine administratorul judiciar și a ales: Dinu, Urse și Asociații. Odată ce o companie intră în insolvență, proprietarii nu au mare lucru de spus în felul în care aceasta este condusă.

Nu pot face nimic pentru că nu controlez studiourile. Mâinile mele sunt legate.” spune Donald Kushner la Europa FM.

Administratorul judiciar preia frâiele și apoi, fiecare pas al firmei în insolvență e votat în adunările creditorilor, la care sunt invitați toți cei cărora firma le datorează bani și pe care administratorul judiciar i-a trecut pe așa-numita listă a creditorilor.
Doar că Dinu, Urse și Asociații a scos de pe lista creditorilor – deci și de la discuții – chiar firma controlată de americani. Am invitat reprezentanții firmei Dinu, Urse și Asociații să prezinte și punctul lor de vedere, însă nici în acest caz nu am primit vreun răspuns.

Mai mult de un an, firma Media Pro Entertaiment nu a fost la masa creditorilor pentru a putea vota. A atacat în instanță excluderea și abia din iulie anul acesta poate sta la masa credală. Media Pro Entertaiment este firma prin care amercanii dețin Bucharest Film Studios.

Un alt jucător însă a hotărât de la bun început viitorul studiourilor insolvențe Buftea. Nu este vorba de un producător de film sau de vreun specialist în cinematografie. Ci de o firmă de construcții. Cum a ajuns ea să-și dea cu părerea în industria cinematografică? Pentru explicație, să ne întoarcem în momentul dinaintea declarării insolvenței.

Când ne-a fost clar că ne lipseau bani din afacerea din România, că Bobby a falsificat datorii ale Studiourilor printr-o companie a tatălui său, am încercat să îl îndepărtăm din funcție.

După ce și-a dat seama că asta e intenția noastră, Bobby a început să încheie tot felul de înțelegeri ca să își asigure poziția. A încheiat un contract cu Besciu prin care îi dădea control asupra studiourilor pentru 20 de ani, fără să arate pic de considerație. Niciuna dintre acțiunile sale nu aveau aprobarea acționarilor. A făcut aceste înțelegeri frauduloase și a aplicat pentru insolvență. Și a obținut-o în instanță.

Cu doar trei săptămânii înainte să ceară insolvența, Bobby Păunescu a încheiat un contract cu Phoenix Residence pentru lucrări de reabilitare a studiourilor. Phoenix Residence este în proprietatea lui Dan Besciu, un personaj cunoscut pentru afaceri cu statul din perioada în care Elena Udrea era ministru. Contractul dintre studiourile Buftea și Phoenix Residence, agreat de Bobby Păunescu, oferă control total firmei de construcții asupra activelor studiourilor Buftea pentru 10 ani, cu posibilitate de prelungire cu încă 10 ani a acestor termeni, printr-o simplă notificare a părților.

Bobby a exploatat studiourile în orice mod posibil. Nu știu ce i-a ieșit pentru afacerile lui personale, dar uitați-vă la înțelegerile frauduloase  cu Besciu, cineva care nu are deloc experiență în industria filmului. Nu știu ce a investit Besciu în studiouri ca să primească control asupra afacerii pentru 20 de ani.

Prin contractul cu Phoenix Residence, la Buftea s-au făcut rebranșări la rețeaua de electricitate, s-au înlocuit cabluri și podele deteriorate, s-au refăcut instalația electrică și cea de alimentare cu apă, s-au schimbat uși de acces și s-a curățat sistemul de antifonare sonoră. De niciuna dintre lucrări nu era stringentă nevoie ca să poți produce filme – spun proprietarii americani:

Am cerut situația și nu am primit niciun fel de informație. Nu șțiu pe ce s-au cheltuit banii. Nu știu absolut nimic pentru că mi-a fost refuzat accesul la registrele financiare.

Americanii spun că societatea cu răspundere limitată Dinu, Urse și Asociații a operat în trecut falimentul mai multor afaceri ale familiei Păunescu și ale lui Dan Besciu. Ei nu cred că administratorul judiciar vrea să redea studiourilor Buftea gloria de altă dată. De altfel, cu 4 milioane de dolari de recuperat de la studiouri după lucrările de reabilitare și firma de construcții Phoenix Residence se așează la masa credală.

Procedura insolvenței cere că atât administratorul judiciar, cât și proprietarii să prezinte câte un plan de reorganizare pe care să îl supună la vot la adunările creditorilor. Ambele documente sunt în posesia Europa FM.
Planul de reorganizare propus de Dinu, Urse și Asociații are în centru plătirea datoriilor către Pheonix Residence, în timp ce proprietarii propun să plătească jumătate de milion de dolari rapid – taxe către stat – iar apoi să își concentreze eforturile pentru a aduce filme cu buget mare în Romania. Încet-încet s-ar plăti datoriile către toți creditorii.
Deloc surprinzător, DAC AIR și Phoenix Residence au votat împotriva planului americanilor. Dar o surpriză tot a mai apărut: primarul din Buftea, ca reprezentant al orașului, ține tot partea celor 2 firme în loc să voteze pentru bani la buget și filmări în localitate.

De fapt, la adunarea creditorilor din decembrie anul trecut, primarul Gheorghe Pistol a susținut planul americanilor. În mod curios, o lună mai târziu se pronunța pentru planul administratorului judiciar.
Am încercat în repetate rânduri să aflăm de la Gheorghe Pistol motivul pentru care s-a răzgândit, cerându-i un interviu. Fără succes. Abia în acest weekend, primarul de Buftea ne-a răspuns, printr-un SMS. Susține că partea americană nu are niciun plan, ci doar datorii la primărie – și că americanii sunt cei care ar intenționa să vândă Studiourile pentru a construi, în loc, un cartier rezidențial. Pentru moment, comunicarea cu primarul pare să se fi întrerupt din nou după ce i-am propus iar să ne acorde un interviu.

Niciuna dintre firmele de la masa credală nu a vrut să prezinte propria variantă în această poveste. Deși Europa FM la invitat în mai multe rânduri la interviuri, nici Bobby Păunescu nu a dorit să împărtășească versiunea lui.

Din cauza epidemiei de coronavirus, procesul care hotărăște pe mâna cui ajung studiourile Buftea nu va ajunge, probabil, la un verdict final nici în 2020. Între timp toate părțile implicate își fac calcule.

Din cauza pandemiei, ne-a luat foarte mult să ne susținem cauza la tribunal. Între timp, Bobby controlează studiourile. Așa că orice producție am vrea să aducem în România, ar trebui manageriată de el. Nimeni nu vrea să facă afaceri cu Bobby Păunescu. Nu are o reputație foarte bună în Statele Unite.

Eu mi-aș dori să producem inclusiv mini-serii. Costă între 2,3 milioande până la 6 milioane de dolari episodul. Dacă am filma 13 episoade în România, s-ar putea cheltui aici între 26 și 50 de milioande dolari. Am putea aduce și filme. De exemplu, multe producții sunt duse în Bulgaria, care nu are tehnicieni atât de bine pregătiți și e mai scump acolo. În plus, româna e o limbă romantică, sună mai bine decât bulgara.

Cel mai bine ar fi să aducem proiecte cu bugete foarte mari. Filme în genul celor produse de Disney Plus, de Netflix, de HBO, Hulu sau Universal. Acest gen de filme ar putea susține studiourile de la Buftea pe termen lung. Am putea crește instrustria din România.” spune Donald Kusner, proprietar al Bucharest Film Studios la Europa FM.

 

Sursa foto: Facebook Bucharest Film Studios