În martie 2023, echipa cineastului Stere Gulea a început filmările la “Moromeții 3”.
Primul film a fost o adaptare fidelă a romanului lui Marin Preda, iar continuarea s-a inspirat din volumul 2 al Moromeților, din „Viața ca o pradă” și din publicistica scriitorului.
De data aceasta, scenariul nu se bazează pe un roman, ci este unul original, scris de regizorul Stere Gulea, care încheie astfel saga Moromeților.
În Moromeții 3, personajul central este mezinul familiei, Niculae, care devine în anii ‘50 un tânăr scriitor chemat să susțină linia partidului.
Manuela Nicolescu a asistat la o zi de filmări pentru noua producție.
Ambianță filmări
Căminul Cultural din Siliștea Gumești.
Sătenii au venit la proiecția unui film realizat pe baza unei nuvele scrise de Niculae Moromete, explică regizorul Stere Gulea:
„E o echipă de propagandă cu Niculae Moromete, care se întoarce în satul lui, după ce a devenit scriitor și a scris și nuvela aceasta. Să ajute la colectivizare. Pentru el, lucrurile se complică”.
E momentul în care Niculae începe să descopere realitatea, alta decât cea propagandistică; are și o discuție tensionată cu Ilie Moromete.
“Începe să-și dea seama că una e statul în cameră și scriind despre… și vrând să-i mulțumești pe șefii cu propaganda… și alta e când vezi că vine unul și spune: «Bine, bă, da’ de ce ai făcut asta?». Și pe urmă vede lucruri și mai urâte și începe să-și dea seama că nu prea merge povestea asta”.
Toate acestea îl pun pe gânduri și realizează că e pe un drum periculos, ca scriitor.
E una din cele mai dure perioade ale epocii comuniste: regulile ideologice sunt stricte, așa că Niculae Moromete e pus în fața unei alegeri:
„Scriu ce mi se cere sau nu… și dacă nu, atunci ce fac? Ce riscuri (n.r. sunt) și ce se întâmplă cu mine?”.
Interesat de cum a reușit Marin Preda – un scriitor la început de carieră – să se salveze în acele condiții dure, Stere Gulea a decis să arate geneza: cum a apărut romanul Morometii?
„Am pornit de la ideea de a face un film mai degrabă despre autor, despre Marin Preda, alias Niculae Moromete, ca să ajungem la operă”.
Prin ce dificultăți a trecut scriitorul într-o epocă în care comanda ideologică sufoca orice intenție artistică și totuși, ca printr-un miracol, a reușit!
„Poți să minți când nu știi, cât ești departe, dar când ești aproape și vezi ce se întâmplă și mai și mor oameni, e mai complicat să minți, să faci ce ți se cere. N-ai cum să nu faci, dar încerci să faci cât mai puțin, să nu te compromiți de tot și în societate și în ochii tai. Adică, până la urmă, în fond, conștiința e o problemă individuală.”
Perioada pandemiei a fost cea în care cineastul a scris scenariul pentru „Moromeții 3”. Pentru a împleti armonios povestea Moromeților cu cea a creatorului lor, Stere Gulea a adunat informații despre viața tânărului scriitor, inclusiv din jurnalele lui Marin Preda:
„M-am inspirat destul de mult de acolo și au mai fost scrisorile lui către Aurora Cornu… care este «nașa» Moromeților, pentru că ea l-a convins să scoată din sertar (n.r. manuscrisul); el nu credea, el avea alte ambiții literare . Bine, el spune acolo, în jurnal, zice «Nu știu cât m-a iubit pe mine ca om sau cât m-a iubit ca scriitor». Bun, asta era în perioada în care se despărțeau. Au rămas prieteni toată viața.”
Însuși Marin Preda mărturisea că dragostea pe care o avea pentru prima lui soție, Aurora Cornu, l-a determinat să publice romanul Moromeții. Într-un interviu acordat regizorului Stere Gulea în 2017, Aurora Cornu își amintește de noaptea în care a descoperit, din întâmplare, într-un sertar, manuscrisul „Moromeților”:
„Am luat manuscrisul și-l citeam. Am citit toată noaptea și el s-a uitat la mine. N-am mâncat, n-am băut.. Am citit și am rămas entuziastă, adică am înnebunit. Am înnebunit! Zic «Marine, da’ ce, ești nebun? Ce e cu asta? » Pai, zice «Nu, că povestesc eu în alte romane… » «Cum, mă, în alte romane? Ăsta-i romanul! Pe ăsta-l scrii! » Cum era mort de amor pentru mine, entuziasmul meu l-a și convins.”
În “Moromeții 3”, Stere Gulea ne dezvăluie lumea pe care a descoperit-o prin Marin Preda:
„El era și un om foarte tăcut, mulți l-au judecat greșit, nu l-au cunoscut. Era un om extraordinar de sensibil și dornic de afecțiune, suferea… Și Nina Cassian spunea asta în jurnalul ei. Era un om onest în relații, nu-i plăcea să mintă, să fie complezent. Era prudent, dar n-a umblat să mintă sau să denigreze sau să-și lucreze colegii pe la spate, de-asta l-am și îndrăgit ca personaj”.
Pentru rolul lui Niculae, personajul principal, actorul Alex Calin s-a documentat, a citit scrisorile lui Marin Preda către Aurora Cornu și prieteni, pentru a înțelege care erau constrângerile scriitorului.
„Este un scriitor care se bucură de un anumit succes; are și niște relații amoroase cu două femei foarte frumoase și foarte speciale – amândouă artiste, scriitoare – și foarte inteligente. Eu nu fumez, eu, Alex, nu sunt fumător, și despre Marin Preda se știe că era un mare fumător. A trebuit să fumez țigări normale și fără filtru și pe la mijlocul dublei eram de deja.. avioane! Mda, Preda a fumat destul de mult! Cu dl. Gulea e o relație excelentă. O dată ce am luat castingul și am început repetițiile, am lucrat timp de vreo trei luni pe scenariu alături de dânsul și s-au tot modificat scenele, alături de Olimpia Melinte și de Mara Bugarin în special. În formula asta de trei am repetat cel mai mult, pentru că între ei se întâmplă mare parte din film”.
Lucrul cu o generație de actori tineri a presupus și lecții despre o epocă pe care aceștia o cunosc mai puțin, ne-a explicat cineastul Stere Gulea:
“Pentru ei e greu să… «Stai, dom’le, cum adică, n-aveam voie să…?» «Păi nu!» «Sau n-aveai voie să scrii, trebuia cineva să-ți spună cum să scrii?» «Da, așa era!» Deci sunt foarte multe lucruri care țin de epocă, pe care trebuie să simtă că diferă, mai ales că e o problemă de conștiință scriitoricească în ce-l privește pe Niculae Moromete”.
Din când în când, filmările sunt întrerupte: pe cer trec avioane sau din văzduh se aude croncănitul răgușit al ciorilor.
Ambianță ciori, petarde, avioane
Cum apare Ilie Moromete – interpretat de Horațiu Mălăele – în ultima parte a trilogiei?
„El e un tip prea inteligent ca să… El vede lucrurile concret! Spune: «Bă, ce vreți voi să faceți nu e bine, bă! Tot spuneți că o să fie bine, cum adică? Că nu prea e!» Deci el are un scepticism funciar… plus chestia asta, că pentru el, faptul că pe țăran îl privezi de pământ, i-ai luat rostul! Ce țăran mai e ăla, ce independență și ce libertate a lui de comportare? A dispărut! Și așa e clar că pentru el nu sună deloc bine!”.
La rândul său, Niculae descrie relația cu tatăl său ca fiind..
„…foarte faină! Mai ales că Niculae e acum la vârsta maturității, când este un scriitor care se bucură de succes și e pe propriile picioare. Cum se întâmplă în viață, indiferent cât de mare ești și cât de sigur pe tine, n-ai cum să nu-ți dorești o anumite confirmare din partea părinților”.
Reconstituirea unei lumi de acum 70 de ani e însă din ce în ce mai dificilă în zilele noastre. Găsirea locațiilor potrivite, a unor clădiri, obiecte și decoruri de epocă – reprezintă o adevărată provocare pentru cei care au făcut ca povestea să existe: producătorii filmului Oana Bujgoi Giurgiu și Tudor Giurgiu:
“O să fie extraordinar de multe efecte vizuale, pentru că nu mai poți să mai filmezi film de epocă astăzi, în locațiile reale, așa cum suntem noi obișnuiți să facem. Pentru că sunt foarte multe elemente din astea moderne pe care nu le mai poți evita. Trebuie să fug până la Pitești, unde sper să găsesc un tren în care să filmăm. Pentru că nu am reușit să găsim în București un tren care să fie vechi; nu mai există! Există numai din alea care la mijloc sunt bovagon. Și, efectiv, nu găsesc un colț în care să poți să filmezi. Dar oricum ar fi filmarea asta, tot trebuie să pui peisaje pe geamuri după-aia!”
“Cu tot ce e vechi devine devine extrem de complicat. Anul trecut am făcut eu un film… în anii ’89, la fel, a fost o provocare să mai cauți ținute militare. Am căutat un autobuz din anii ’50 – nu mai e, trenul de-abia îl găsești, deci, probabil, sunt ultimele încercări de a mai găsi lucruri, obiecte, clădiri…”
Filmările la “Moromeții 3” au loc pe parcursul acestui an la Talpa, în Teleorman, la doar câțiva kilometri de Siliștea-Gumești, satul natal al scriitorului Marin Preda. Dar scene importante sunt turnate și la Sinaia, București, Golești și în mai multe sate din jurul capitalei.
Ambianță cu indicații Vivi Drăgan Vasile
Vivi Drăgan Vasile, a cărui imagine alb-negru a devenit un reper în cinematografia română, își va pune din nou amprenta asupra Moromeților. Cristian Niculescu semnează scenografia, iar Dana Păpăruz, premiată cu trofeul Gopo pentru “Moromeții 2” este și de această dată creatoarea costumelor.
“Din punct de vedere al numărului de costume, mi se pare mai complicat decât la «Moromeții 2», adică avem și mai multe personaje, și mai multă figurație. Costumele sunt un mix de haine orășenești, muncitorești, apoi cele de țară. Ca și data trecută, o parte din costume sunt confecționate și apoi trecute prin patină, să devină credibile spectatorilor”.
Sursa foto: Europa FM / Manuela Nicolescu
Față de “Moromeții 2”, pentru cele două personaje principale feminine s-au creat costume mai extragavante, mai luxoase, spune Dana Păpăruz:
“Poartă pantaloni, lucru care era extravagant la vremea aia, mai ales în Romania… nu neapărat în țările din vest sau in America, unde știm că din anii ’30 actrițe precum Greta Garbo purtau pantalonii aceia largi, frumoși, cu talie înaltă. Pentru Vera s-au confecționat pălăriuțe – și vor putea fi văzute în câteva secvențe -, accesorii… Niculae Moromete de data asta nu mai este țăran, îl recunoaștem ca fiind Marin Preda din șirul povestii; este mai elegant și înstărit deja, poartă și el palton, costume și cămăși de oraș și căciulă de blană.”
Sursa foto: Europa FM / Manuela Nicolescu
De ce să vedem “Moromeții 3”? L-am întrebat pe Tudor Giurgiu:
“Filmul merită văzut pentru continuarea unei povești care e – cred – foarte aproape de noi toți. Chiar dacă e un scenariu original semnat de Stere Gulea, inspirat din scrierile lui Preda, cred că e important să vedem ce s-a ales de Niculae Moromete și de tatăl lui, pentru că filmul propune o foarte originală și o foarte interesantă evoluție a persoanjelor. E o încheiere a unei trilogii care, peste ani, va rămâne undeva foarte sus în istoria filmului românesc și nu numai”.
Filmul “Moromeții 3” va avea premiera în cinematografe în toamna anului 2024.