Confidenţialitate

Lumea Europa FM: Importanța condusului defensiv și a educației rutiere în școli

Când pleci dimineața de acasă, de cele mai multe ori pe fugă, și te urci la volan, te gândești oare că viața ta s-ar putea schimba radical într-o secundă? Că riști să nu te mai întorci acasă, sau iei chiar TU o viață ?

Avem cele mai nesigure drumuri din Uniunea Europeană, iar rezultatul este dezastruos: doar în aceasta minicavanță de Paște, au fost 70 de accidente rutiere pe șoselele țării, și 21 de oameni și-au pierdut viața.

Vina pentru aceste accidente este împărțită între cei care fac legile și cei care NU le respectă.

Cât de importantă e educația rutieră și mai avem o șansă să îndreptăm lucrurile pentru generația următoare?

Un reportaj de Alexandra Stănescu:

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Ocupăm un rușinos loc întâi la decese cauzate de accidente rutiere în Europa. 5 români mor zilnic în accidentele produse pe drumurile din România – care de altfel sunt și cele mai nesigure din UE. Statisticile arată că cele mai multe accidente le provoacă tinerii neexperimentați care abia au împlinit vârsta legală de a conduce.

Șoferii nu poartă nici centura de siguranță, și depășesc la ordinea zilei, viteza legală, iar 10 Km la oră în plus față de această limită pot face diferența dintre viață și moarte. La un impact de 60 km la oră cu un obiect fix, șansele de supraviețuire sunt aproape de 0.

 

Fie că vrem să o recunoștem sau nu: vina unui accident este împărțită însă între toți participanții la trafic: în proporție de 72 % vina aparține șoferilor. Dar nici pietonii sau cei care circulă pe 2 roți nu respectă regulile și pot provoca accidente grave sau cadea victime.

În țară sunt peste 2100 de școli de șoferi autorizate. De pe porțile celor 129 în București au ieșit anul trecut peste 288 de mii de șoferi noi, fără experiență. Însă un permis auto nu reprezintă o garanție că nu vei face un accident niciodată, așa cum nici  trecerea de pietoni NU îți garantează că nu vei fi lovit de o mașină.

Sunt însă școlile de șoferi din România pregătite să instruiască viitorii conducători auto?

Alexandru Tămășescu, este instructor de condus defensiv la Academis Titi Aur crede că viitorii șoferi învață doar legislație și teorie, nimic practic și util în viața unui șofer:  

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Câți dintre noi verificăm mașina înainte de a pleca la drum zilnic? Sau câți pleacă din timp ca să evite aglomerația? Majoritatea pleacă pe fugă cu convingerea GREȘITĂ că vor recupera din timp. Asta îi va face să apese pe pedala de accelerație mai mult decât permite legea.

De cele mai multe ori, nu ne asumăm responsabilitatea pentru accidentele rutiere: de vină sunt drumurile proaste sau alți șoferi. Căutăm mereu scuze. Știați că neatenția este principala cauză a accidentelor rutiere? Și că șoferii români își verifică mailurile sau intră pe rețelele de socializare atunci când conduc.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

 

Ascultă și TEHNICI DE SUPRAVIEȚUIRE ÎN CAZ DE ACCIDENT

_____________________________

Dacă în privința actualilor participanți la trafic avem statistici care ne arată că nu suntem pe deplin conștienți de importanța comportamentului în trafic, poate mai putem schimba ceva pentru viitoarele generații de pietoni, bicicliști și șoferi.

În prezent poliția română are campanii de conștientizare însă forța de expunere pare să nu fie suficientă pentru a a-si atinge scopul: acela de a reduce accidentele rutiere.  Doar în primele 3 luni ale anului au fost peste 300 de evenimente pentru copiii, pentru a conștientiza riscul la care se supun ca pietoni și participanți la trafic.

Până în anii 90, la cinematografele din țară erau proiectate filme educative despre resposabilitatea în trafic…iar la școli se preda educației rutieră.

Din fericire, aceste ore au revenit acum, chiar de la grădiniță. Ce învață un copil de 5 ani despre regulile de circulație? Învață semnele de circulație, când să treacă strada, la culoarea verde, pe unde să traverseze, să poarte mereu centura de siguranță, chiar dacă e pe bancheta din spate.

Cu ajutorul unui program, al Asociației EDIT care se numește chiar așa Ora de educație rutieră,  25.000 de elevi din clasele 3-4 învață într-un mod distractiv în 130 de școli din București. Echipele sunt formate din voluntari ai Facultării de Psihologie și de polițiști. Aceștia le povestesc copiilor despre cum să traverseze strada și îi învață reguli de civilizație și bun simț în trafic.

Programul început în sectorul 3 și încet incet a prins puteri și s-a extins la toate sectoarele din Capitală.

Liviu Zorilă este președintele Asociației Edit care după ce a lucrat și la stat și in privat a decis că printr-un ONG de educație rutieră poate face mult bine. Proiectul lor ar urma să ajungă și în alte orașe mari din țară, dacă autoritățile aprobă.

Și pentru ca și părinții să fie implicați există și un concurs de machete la care sunt implicați și ei și copii.

Nu ne asumăm că noi deținem controlul la volan și putem evita o tragedie, dacă respectăm regulile de circulație la litera legii pentru că Dreptul la prioritate trebuie DAT, niciodată luat.