Locomotiva implicată în accidentul de sâmbătă seară, de la Galați, avea peste 30 de ani vechime – o spune chiar directorul CFR Călători, Traian Preoteasa.
Dar – adaugă el – avea toate reviziile la zi. Ultima – în urmă cu mai puțin de 10 zile.
“Nu există de 30 de ani achiziții de locomotive noi. Doar că această locomotivă a avut o revizie tehnică pe 13 martie… El a venit de la Ploiești, nu a fost nici un incident...”
REP: Cât de veche este această locomotivă? Are 30 de ani?
“Are mai mult de 30 de ani. ”
Ulterior, într-un comunicat de presă, Directorul General al CFR Călători a precizat că – cităm – îşi va asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare, însă nu îşi poate asuma „subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani”.
Despre subfinanțarea CFR vorbește la Europa FM și Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România:
“Guvernul României e inconștient și nu a aprobat bugetul de venituri și cheltuieli pentru CFR Călători pe anul 2023. Nu există bani nici măcar să schimbi piese vechi cu piese noi, dar să mai faci reviziile mari la locomotivele mari, care sunt scadente. Se vor mai întâmpla astfel de evenimente sau vor fi din ce în ce mai multe, pentru că subfinanțarea cronică a sistemului feroviar își spune cuvântul.”
Între timp, medicii de la Galați anunță că toate cele 3 persoane care au fost rănite în accidentul de aseară, când o locomotivă a izbit violent primul vagon al unui trenul de călători la care urma să se cupleze în Gara Galați, sunt în afara oricărui pericol.
S-au stabilit și primele concluzii ale verificărilor preliminare, o posibilă cauză a tragediei, în urma căreia o femeie – angajată a CFR – a murit sâmbătă seară.
E vorba de o defecțiune a locomotivei.
În această etapă, vorbim de verificările preliminare efectuate de poliţişti în cazul accidentului feroviar de sâmbătă de la Galaţi.
Ciprian Stoica, purtător de cuvânt IPJ Galați:
”S-a efectuat cercetarea la faţa locului de către poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Galaţi, iar din verificările preliminare s-a stabilit că acul ceasului vitezometrului locomotivei a rămas blocat la poziţia 75 km/h, iar din declaraţia mecanicului reiese că locomotiva s-a accelerat brusc şi că a încercat să acţioneze sistemul de frânare, dar acesta nu a mai frânat”.
În paralel, există o anchetă și a Agenției de Investigare Română. Director general, Laurențiu Dumitru.
“A existat o accelerare necomandată a locomotivei. Nu știm motivele, deocamdată. Referitor la starea tehnică a locomotivei, nu știm să fi avut probleme. Urmează să aflăm ce a condus la asta. ”
Accidentul a avut loc aseară, puțin după ora 19, când o locomotivă a izbit violent primul vagon al unui trenul de călători la care urma să se cupleze în Gara Galați.
Șeful de tren, o femeie de 53 de ani, nu a mai putut fi salvată iar 3 bărbați au fost răniți. Doi se află internați în spital. Celălalt a fost externat. Medicul Angel Trifan coordinator UPU Galați:
“Colegii mei au intervenit, femeia a avut cinci stopuri cardio-respiratorii repetate. S-a făcut tot ce se putea, dar nu s-a reușit salvarea ei.”
Reamintim, este al doilea accident grav pe calea ferată în această lună, după cel din Teleorman, în care un tren de călători s-a ciocnit cu unul de marfă. Din fericire, nu au fost victime.