Confidenţialitate


Legenda iepurașului de Paște. De ce asociem iepurele cu Sărbătorile Pascale


Legenda iepurașului de Paște. De ce asociem iepurele cu Sărbătorile Pascale

Figurinele în formă de iepure și ouăle de ciocolată apar anual, în preajma Sărbătorilor Pascale, pe rafturile magazinelor. Le vedem peste tot, le oferim în dar sau le primim la rândul nostru, dar cum a apărut asocierea iepurelui cu Sărbătoarea Paștelui?

Unde și când a fost asociat prima dată iepurele cu Paștele?

O primă explicație arată că iepurașul de Paște ar fi apărut prima dată în Germania, potrivit publicației Country Living. În jurul anilor 1700, tradiția ar fi fost adusă în statul american Pennsylvania de către imigranții germani. Legenda iepurelui numit „Osterhase” sau „Oster Haws” făcea referire la un iepure care lăsa ouă colorate copiilor care se comportau frumos. Antrenați în acest joc de părinții sau bunicii lor, copiii se angajau într-o adevărată aventură în care făceau cuiburi pentru iepurași, așteptând ca aceștia să depună acolo darurile colorate.

În cele din urmă, obiceiul s-a răspândit și a devenit mai elaborat atât în Statele Unite, cât și în alte părți ale lumii, iar „livrările” legendarului iepuraș de Paște s-au extins, incluzând bomboane, ouă și iepurași de ciocolată, precum și jucării, așa cum vedem în prezent peste tot în magazine.

Ce legătură are iepurașul de Paște cu Iisus?

Iepurașul de Paște nu apare în Biblie și nu are nicio legătură cu povestea învierii lui Iisus, pe care creștinii o sărbătoresc în Duminica Paștelui. În Germania însă, iepurii au fost asociați cu primăvara și fertilitatea încă din era precreștină. Pentru germani, iepurele era simbolul lui Eostra – zeița păgână a primăverii și fertilității. Asocierea acestui animal cu sărbătoarea creștină a Paștelui, marcată primăvara, a apărut astfel în mod natural ca o suprapunere a tradițiilor păgâne care celebrau renașterea și fertilitatea și sărbătoarea Învierii lui Iisus.

Imaginea iepurașului în preajma unui personaj biblic relevant – Fecioara Maria – a fost reprodusă și în pictură. De exemplu, tabloul intitulat „Madona și iepurele”, din secolul al XVI-lea, realizat de artistul italian Tițian. Tabloul o înfățișează pe Fecioara Maria, mama lui Iisus, stând pe o pajiște, alături de Sfânta Ecaterina din Alexandria și de pruncul Iisus. Cu o mână Maria se pregătește să-l primească în brațe pe prunc, iar cu cealaltă ține un iepuraș alb, cuibărit la picioarele sale.

Tabloul, care este expus la Muzeul Luvru din Paris, sugerează că legătura dintre Hristos și iepure indică învierea Sa. Căci, așa cum iepurele stă ascuns în vizuina sa, Hristos a fost îngropat timp de trei zile înainte de a învia din morți. Legătura dintre Maria și iepurele alb reprezintă, la rândul său, puritatea și fertilitatea, potrivit The Art Inspector.

Așadar, iepurașul și ouăle de Paște au apărut ca simboluri păgâne ale primăverii și renașterii. De-a lungul secolelor, aceste simboluri antice au fost asociate cu sărbătoarea creștină a Paștelui.

Sursa foto: Shutterstock


Ultimele stiri
Obiceiuri de Crăciun, în Transilvania. „Ce presupune „Colinda de ceată bărbătească”, inclusă în patrimoniul mondial UNESCO în 2013…

Studiu: Șase din zece români declară că depășesc bugetul alocat pentru Sărbători. Generația care economisește mai mult |…

Tradiții de Crăciun în Maramureș: Brondoșii de Cavnic, obicei unic în țară, prin care sunt alungate spiritele rele…

STUDIU: De sărbători, Generația Z preferă momente autentice alături de familie și prieteni | AUDIO

Colindul dubaşilor, unul din cele mai vechi obiceiuri de Crăciun din Banat | AUDIO

Cele mai bune filme pe care să le vezi de Crăciun | VIDEO

În Bucovina, măștile populare animă aproape toate obiceiurile de iarnă

Obiceiuri de Crăciun în Muntenia. Brezaia și jocul ursului

Obiceiuri de Crăciun, în Moldova. Îmblânzirea anului ce vine și a „Urșilor de la Comănești”. Alungarea duhurilor rele…

Obiceiuri de Crăciun, în Crișana. Prin ce se deosebește Turca din Bihor față de cea din alte zone…