În ciuda numeroaselor riscuri pe care le implică, legea care reglementează asigurările auto obligatorii a fost votată marți de Camera Deputaților.
Au fost 226 voturi pentru, 25 de voturi împotrivă şi 4 abţineri. Între altele, legea RCA le va permite proprietarilor de maşini să fie despăgubiţi indiferent de service-ul în care îşi vor repara maşina, dar poliţele nu au cum să crească din cauza costurilor cu reparaţiile.
Comisiile de Buget Finanţe, Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor au mai votat un amendament care le permite proprietarilor de maşini să obţină despăgubiri dacă îşi repară vehiculul accidentat în orice service, în afara sistemelor de referinţă propuse iniţial de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Proiectul merge la Cotroceni pentru promulgare, în condițiile în care Camera Deputaților este for decizional.
În ședința de plen, liberalii au anunțat că susțin legea, deși au atras atenția că există riscul ca unele categorii de șoferi – adică tinerii – să plătească polițe mai scumpe decât restul.
”Forma finală a acestui proiect de lege are mai multe vicii din păcate. Aș da două exemple: tariful de referință polițele RCA se calculează conform prezentului proiect de lege după o formulă cu foarte multe variabile asupra cărora avem multe rezerve. De asemenea, există riscul ca o anumită categorie de asigurați, de exemplu tinerii, să fie dezavantajați în raport cu alte categorii de asigurați, de exemplu marii transportatori. Din aceste motive, PNL va iniția un proiect de lege de completare a prezentului proiect de lege”, a declarat deputatul PNL, Lucian Bode.
Din cauza acelorași riscuri, cei de la Uniunea Salvați România au anunțat că nu susțin modificările legislative.
”Această lege, din păcate, nu face două lucruri: în primul rând nu ne scapă de riscul de infrigement pentru că menține în continuare plafonare pentru clienții cu risc ridicat. Și mai face un lucru, anume că pentru clienții cu risc ridicat plafonează prețurile și atunci se pune întrebarea cine va plătit prețul pentru riscul pe care acești clienți cu risc ridicat îl bagă în sistem? Ei bine, noi, restul oamenilor care se asigură și care plătesc RCA. Deci, practic o să asistăm la o subvenționare a riscului celor mai imprundenți de către cei mai prudenți” a declarat deputatul USR, Claudiu Năsui.
În schimb, social-democrații – prin vocea deputatului Lucian Șova – au anunțat în plen că susțin proiectul.
”Sunt o serie de participanți la trafic care introduc mari distorsiuni și mari riscuri în siguranța rutieră care sunt exceptați de la obșigațiile de a încheia asigurări de răspundere civilă. Sper ca în proiectul viitor acest lucru să fie eliminat pentru a duce legea în standardele secolului în care trăim, de a avea cât mai cât mai puține, dacă s-ar putea deloc excepții”, a delcarat Lucian Șova.
Tot deputații din comisii au decis ca bicicletele și căruțele să fie excluse din definiția vehiculului care trebuie să aibă poliță RCA, dar au votat pentru ca vehiculele care sunt în proces de înmatriculare să aibă asigurare.
Astfel, proprietarii nu vor putea obţine numerele de înmatriculare dacă nu au asigurare RCA.
De asemenea, utilizarea de piese contrafăcute atunci când este reparată o mașină a devenit infracţiune, au mai decis deputaţii.
Joi, 18 mai, expiră plafonarea tarifelor RCA introdusă prin ordonanță de urgență în toamna anului trecut.