Au venit la Sibiu pentru câteva zile și abia dacă au avut timp să-și întâlnească părinții, sosiți în oraș pentru a-i vedea pe scenă. Într-un final, după reprezentație, i-au putut îmbrățișa. Nu au avut vreme nici măcar de o cină târzie în doi, cum ar fi făcut orice cuplu de tineri…mai puțin ocupați. Au fost fascinați de atmosfera creată de ”Festivalul Internațional de Teatru –FITS 2015” mai ales că au luat parte la eveniment cu un spectacol mult așteptat la Sibiu: ”West Side Story – Manifestul unei generații”, reluat la câteva luni după lansarea din toamnă din cadrul ”Festivalului Național de Teatru” din București. Spun despre show-ul pus în scenă de Răzvan Mazilu, pe muzica interpretată live de Orchestra Națională de Tineret – și care a umplut de două ori până la refuz Sala 9 BRD din Sibiu – că este ”ca vinul”, cu cât s-a învechit, cu atât e mai bun. Cum a fost FITS 2015 pentru tinerii actori Ioana-Maria Repciuc & Răzvan Bănică?
Reluarea spectacolului după câteva luni a însemnat o muncă infernală, ore în șir de repetiții chiar în ziua reprezentației – la care Europa FM a avut acces(GALERIE FOTO – în secțiunea dedicată emisiunii DRUM cu PRIORITATE). Publicul a primit, însă, partea cea mai frumoasă: 21 de actori tineri dezlănțuiți. Cum ați trăit momentele acestea la Sibiu?
Răzvan Bănică: Pentru mine Sibiul este un oras in care ma intorc de fiecare data cu mare drag. Daca pana acum ajungeam in Sibiu ca simplu turist, de data aceasta am luat pulsul unui oras aflat in mijlocul celui mai mare festival de teatru din Romania, fiind implicat direct ca actor participant in cadrul festivalului. Am regasit un oras incarcat cu emotia, entuziasmul si bucuria unui festival impresionant. Publicul FITS este unul special si de specialitate, un public pretentios, fin cunoscator al fenomenului teatral. Cu toate acestea, ne-am bucurat de o audienta care a a umplut pana la refuz sala de spectacol si care la final ne-a aplaudat sincer minute-n sir.
Ioana-Maria Repciuc: Teama mea era aceea ca spectacolul “West Side Story”, intr-o pauza atat de mare, se va pierde. Imi imaginam ca va fi cumplit de greu sa il readucem la viata dupa aproape jumatate de an. Spre marea mea surprindere, mi s-a dovedit exact contrariul. Aceasta pauza a fost chiar benefica. La fel cum un vin, cu cat e mai vechi, cu atat e mai bun, si in cazul nostru, lucrurile s-au asezat, ne-am mai linistit si consider ca am prins o savoare aparte. De obicei nu stau sa “iau pulsul” publicului. Nu-mi place sa masor energia pe care o simt pe scena in “public deschis” sau “mai putin deschis”. Oamenii sunt diferiti si oricum ar fi ei la inceputul spectacolului, sper ca la final sa plece modificati intr-un fel sau altul. Prefer ca energia mea si a colegilor mei sa modifice publicul si nu invers. Imi place sa surprind momentele in care toata sala e patrunsa de o emotie atat de mare incat am impresia ca timpul sta in loc.
Trupa a strălucit, aplauzele v-au ținut destul de mult pe scenă, chiar dacă orele erau înaintate…Era trecut de miezul nopții, trecuse și pauza dintre acte. O ușă lăsată deschisă pentru accesul actorilor le permitea spectatorilor din primele rânduri să surprindă un pic din agitația din culise… O întîmplare la care, însă, cei din sală, nu au avut acces?
Ioana: In pauza dintre acte, l-am rugat pe Razvan sa ma ajute la o schimbare foarte rapida de costum care urma sa aiba loc imediat dupa prima scena a actului II. Aveam la dispozitie maxim un minut. In 20 de secunde eram gata. Ne-am indreptat amandoi spre intrarea in scena unde am dat peste trei colegi extrem de agitati. Unul facea lumina cu o bricheta aprinsa, iar ceilalti doi incercau sa o ajute pe o alta colega sa isi dea corsetul jos fara a-i desface snurul de la spate. Fiind contratimp, au inceput sa traga de biata fata in toate partile. O situatie limita a devenit astfel de un comic absurd: trei baieti, o bricheta si-un corset. Situatia a fost salvata evident de mana unei femei: eu.
Răzvan: Iti raspund ca-ntr-un oracol: idem Ioana !
Dincolo de prezența voastră în ”West Side Story”, de repetiții și de pregătiri, ați reușit să faceți măcar un tur prin centrul Sibiului?
Razvan: Din pacate am stat doar trei zile la Sibiu, timp in care am avut doua spectacole, inaintea carora s-au adaugat repetitiile muzicale alaturi de Orchestra Nationala de Tineret, adaptarea spectacolului la noul spatiu de joc si alte pregatiri. Abia daca am avut timp sa ne intalnim cu parintii nostri veniti de la Bucuresti si de la Oradea ca sa ne vada si asta s-a intamplat dupa primul spectacol in jur de ora 2:00 dimineata. Drept urmare, nu am avut timp sa vedem nici un spectacol la Sibiu, dar m-a impresionat desfasurarea de forte si amploarea festivalului. In aceasta perioada intregul Sibiu nu inseamna altceva decat FITS.
Ioana: Nu am avut foarte mult timp liber, insa am remarcat curatenia, arhitectura absolut superba si belsugul de spatii verzi. Ma incanta parfumul istoric al acestui oras, in care as reveni cu drag oricand. Din pacate nu am avut timp sa vedem nici un spectacol la FITS, cu toate ca destul de multe imi faceau cu ochiul. M-a surprins insa numarul mare de tari participante si totodata numarul mare de spectacole.
Cum v-ar plăcea să reveniți la ”Festivalul Internațional de Teatru” de la Sibiu?
Ioana & Răzvan: Am fi incantati sa revenim la FITS oricand. Poate tot cu un musical deoarece fiind un gen mai putin abordat la noi in tara, ar aduce un plus de culoare festivalului. Ar contribui la diversitatea evenimentului, asa cum speram sa o fi facut “West Side Story” anul acesta.
Ioana-Maria Repciuc
A absolvit, în 2014, Facultatea de Teatru și Televiziune, Universitatea ,,Babes Bolyai” din Cluj-Napoca, secția actorie, linia română, clasa Conf. dr. habil. Miklós Bács, Lect. univ. Irina Wintze, Asist. drd. Camelia Curuțiu.
ROLURI/SPECTACOLE DE TEATRU:
▪ MARIA MAGDALENA, ÎNGER în muzicalul ,,Godspell” (Evanghelia după Matei), colaborare cu Teatrul ,,Regina Maria” Oradea, trupa ,,Iosif Vulcan”, 2008, conducerea muzicală Ari Nagy Alexandru, coregrafia Dimeny Levente, regia Meleg Vilmos.
▪ PIROMAN, LILIPUTANĂ, GULIVER, FETIȚĂ în „Gulli…” după romanul Călătoriile lui Gulliver de Johnattan Swift (examen anul I semestrul I, Facultatea de Teatru și Televiziune, 2012 )
▪ BETTY ANDERSON în „Părinți și copii”, dramatizare după romanul Peyton Place de Grace Metalious (examen anul I semestrul II, Facultatea de Teatru și Televiziune, 2012)
▪ PANTALONE în „1642”, scenariu colectiv Commedia dell’arte (examen anul II semestrul I, Facultatea de Teatru și Televiziune, 2013)
▪ BACANTĂ în „Bacantele” de Euripide, regia Bianca Stânea (examen regie, anul II semestrul I, 2013)
▪ CORIFEU în „Troienele” de Euripide, regia Eliza Cîtea (examen regie, anul II semestrul I, 2013) ▪ JENNY în muzicalul „Opera de trei parale”, regia Laurent Festas, coordonator muzical Joan Farjot (Euroculture en Pays Gentiane, Riom es Montagne, Franța, 2013)
▪ GERTRUDE în „Studiu Shakespeare” (din piesa Hamlet de W. Shakespeare, examen anul II semestrul II, Facultatea de Teatru și Televiziune, 2013)
▪ IRINA și MAȘA din „Trei surori” de A. P. Cehov (examen actorie anul III, semestrul I, Facultatea de Teatru și Televiziune, 2014)
▪ CHARITY în muzicalul „Sweet Charity” de Neill Simon, muzica Cy Coleman, versuri Dorothy Fields (spectacol de licență, anul III, semestrul II, Facultatea de Teatru și Televiziune, 2014)
▪ MARIA în muzicalul ,,West Side Story” de Arthur Laurents, muzica Leonard Bernstein, versuri Stephen Sondheim, regia si coregrafia Răzvan Mazilu, la Teatrul Odeon (spectacol produs al Festivalului Naţional de Teatru 2014 )
▪ NADIA și COQUELICOT în spectacolul „Balcanicele” de Jules Tasca, regia Alexander Hausvater, la Teatrul Tony Bulandra, Targoviște 2015
▪ SCOLĂRIȚA, VECINA în spectacolul „Inventatorul Iubirii”, regia Horațiu Mihaiu, la Teatrul Tony Bulandra, Targoviște 2015
▪ MEG GIRY (understudy) în spectacolul „Fantoma de la Operă” de Andrew Lloyd Webber, regia Stephen Barlow, la Teatrul de Operetă și Musical „Ion Dacian”, București 2015
▪ GIULIETTA, CĂLUGĂRIŢĂ, MADAME DE POMPADOUR în spectacolul “Casanova”, regia Dragoș Galgoţiu, Teatrul Odeon, București, 2015
▪ BECKY în spectacolul ”Tom Sawyer”, regia Horia Suru, Teatrul Excelsior, București, 2015
ROLURI/FILM
▪ CÂNTĂREAȚA CU MUSTAȚĂ în “Ipohondris”, scurtmetraj, regia Andrei Măjeri (2012, Asociația Persona)
Răzvan Bănică
FILM
Si baietii cateodata (scurtmetraj, 2013) Rol: Stefan Regia: Matei Lucaci-Grunberg
The other side (scurtmetraj, 2013) Rol: Politist Regia: Constantin Nicolae
Reflux (scurtmetraj, 2013) Rol: Cristi Regia: Geo Morcov
Noroc cu ghinion (scurtmetraj, 2012) Rol: Dan Regia: Constantin Nicolae
Iubire si Onoare (Acasa TV, 62 ep., 2011) Rol: Farzin Regia: Iura Luncasu, Alex Fotea, Bogdan Dumitrescu, Adrian Tapciuc
State de Romania (Pro TV, 118 ep., 2009-2010) Rol: Cori T. Regia: Iura Luncasu, Larry Maronese, Vladimir Anton
Ingerasii (Acasa TV, 56 ep. 2009) Rol: Alex Mihai Bratila, Vladimir Anton
TELEVIZIUNE
Goana dupa fluturi (TVR 1, teatru TV, 2013) Rol: Dorin Regia: Mara Pasici Manolescu
De nota… 10 (TVR, 2007-2008) Reporter special
Liber pe contrasens (TVR, 2008) 6 roluri principale in scurtmetraje
TEATRU
Servieta de doc – de Mihail Zoscenko , rol: Alexei Barkasov , regia Stefana Samfira, 2013-2014, Palatul National al Copiilor, Teatrul Nottara
Fratii Karamazov – de F.M. Dostoievski , rol: Pan Miusialovici , regia Bogdana Darie, 2013-2014, Palatul National al Copiilor
Scooby Doo si Misterul Piramidei – Warner Bros., rol: Ben Seif, regia Matei Lucaci-Grunberg, 2014,2015, Sala Palatului
West Side Story – de Arthur Laurents , rol: Chino, regia Razvan Mazilu, 2015, UNITER
PREMII
Cel mai bun actor intr-un rol secundar pentru rolul lui Rica Venturiano in “O noapte furtunoasa” de I.L.Caragiale – Festivalul National de Teatru “Serile Teatrului Studentesc”, editia 2012
Studii: Licenta U.N.A.T.C “I.L.Caragiale” – Arta Actorului, clasa prof. univ. dr. Florin Zamfirescu
Master Anul I U.N.A.T.C “I.L.Caragiale” – Arta Actorului, clasa prof. univ. dr. Gelu Colceag