Peste 2.800.000 de elevi și copii de gradiniță încep luni cursurile. 300.000 dintre ei sunt în Capitală, iar în 12 școli, elevii vor învăța în trei schimburi.
Asta înseamnă că orele vor ține și până la 8 seara. La finalul anului trecut, Primăria Capitalei s-a angajat că de anul acesta nu vor mai exista școli în care să se învețe în trei schimburi.
În acest sens, a fost adoptat un proiect de hotărâre prin care Primăria Generală s-a angajat că va cumpăra noi imobile în care să poată învăța elevii sau le va construi.
Iată că acest lucru nu s-a întâmplat, ba mai mult se mai adaugă o școală la cele 11 în care elevii vin la cursuri în trei schimburi, spune purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Scolar din București, Mariana Manea: “În anul scolar 2019-2020, la nivelul municipiului București, vor funcționa în trei schimburi 12 unități de învățământ.
Comparativ cu anul trecut, se adaugă o unitate de învățământ, în sectorul 6”.
Cazul școlii din centrul Bucureștiului unde un elev trebuie să se miște în mai puțin de un metru pătrat. Directoarea spune că așa apare fenomenul de bullying
Una dintre școlile supra-aglomerate din Capitală este Pia Brătianu, situată în zona centrală, în Sectorul 1. Directoarea școlii, Marilena Stoica spune că numărul elevilor s-a dublat în ultimii ani, în aceleași spații în care învățau 800 de copii, învață acum 1500 de elevi. Directoarea afirmă că din cauza lipsei de spațiu, elevii încep să fie violenți unii cu alții.
În vocea să se poate auzi neputința unui director care nu mai știe unde să îi pună în clase pe elevii scolii. Sunt mult mai mulți fata de anii trecuți, iar spațiul a rămas același: “Spatiile sunt aceleași de pe vremea când aveam 800 de copii, iar acum avem aproape 1500 de copii.
Ne descurcăm foarte greu, nu avem laboratoare, nu avem spatii de recreere. Sunt 120 de copii pe etaj, de aici fenomenul de bullying, copiii sunt foarte stresați. De exemplu, avem clase de 33 de metri pătrați și avem 32 de copii în clasa. Adică fiecare copil are mai puțin de un metru pătrat, ținând cont că sunt și băncile, doamna învățătoare sau profesorul.
Alta soluție nu avem. Și atunci ce putem să facem? Trebuie să ne descurcăm. Învățam în toate spațiile care se pot numi spații”, spune Marilena Stoica.
Luni, părinții își vor lua rămas bun de la copii în curtea școlii, doamna Marilena Stoica spune că fizic nu încap în școală și părinții copiilor. “Pe părinți nici nu-i bagăm în scoală pentru că este imposibil așa ceva. Daca sunt 1500 de copii, cum să intre încă 1500, de fapt încă 3000 de părinți? Ar fi periculos. Și atunci își iau la revedere în curtea scolii și urcă doar cu doamna profesoară”, spune directoarea şcolii Pia Brătianu.
Autoritățile locale au organizat comisii peste comisii, dar nu s-a schimbat nimic. În continuare, un copil are dispoziție, în clasa, mai puțin de un metru patrat, iar în suprafață aceasta este inclusă și banca.
Soluția, în opinia doamnei Marilena Stoica, ar fi că prin lege să se stabilească niste standarde: cum ar trebui să arate o școală în care elevii să aibă condiții optime. Poate așa, spune directoarea, autoritățile locale ar fi obligate să facă ceva.
Ce spune Primăria Capitalei?
Anul trecut, în decembrie, Primăria Capitalei s-a angajat că va cumpăra noi imobile în care să poată învăța elevii sau le va construi. Viceprimarul Capitalei, Aurelian Bădulescu afirma la Europa FM că între timp nu s-au mai găsit fonduri pentru a pune în practică hotărârea aprobată atunci. În plus, el dă vina pe Liviu Dragnea și contrele pe care le-a avut în trecut cu primarii.
Aurelian Bădulescu vine cu un nou termen – până la anul, elevii Capitalei nu vor mai fi nevoiți să învețe în trei schimburi. Nu se poate mai devreme, trebuie făcute achiziții de imobile, trebuie organizate licitații, spune viceprimarul.
Sub 3% din clădirile în care învață elevii din București au avizul ISU
Școlile din București nu stau bine nici în ceea ce privește avizul din partea pompierilor. Dintr-un total de aproape 800 de corpuri de clădiri, doar 24 au avize din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență, adică sub 3%, spune purtătorul de cuvânt al ISU București, Daniel Vasile.
Școlile nu au deficiente grave, însă autoritățile locale împreună cu directorii trebuie să întocmească dosare pe care să le trimită pompierilor. Însă cineva trebuie să se ocupe de întocmirea dosarelor.
În opinia purtătorului de cuvânt al ISU București, va mai dura câțiva ani până toate școlile din București vor avea avizul pompierilor.
Care este situația în țară?
Scoli fară autorizație de funcționare, cu toalete în fundul curții dar și scoli care nu se vor deschide la primul sunet de clopoțel. Așa încep noul an elevii din doua județe ale Moldovei, Iași și Vaslui. În Iași, 40 de scoli nu au primit avizul sanitar, iar în Vaslui doar 150 din 700 de unități de învățământ au wc-ul în incita clădirii.
Mai mult chiar, disputele dintre administrațiile locale și firmele care se ocupa de reabilitarea școlilor condamna la naveta sute de elevi.
În județul Brașov, peste 60 de unități de învățământ se deschid fără să aibă autorizație de securitate la incendiu. Școlile și primăriile de care aparțin au fost amendate, însă activitatea este reluată chiar dacă problemele nu sunt remediate.
În Craiova, o şcoală şi o grădiniţă nu se vor deschide luni. Aceasta deoarece unităţile de învăţământ sunt în reabilitare, iar lucrările sunt programate să se încheie abia la anul, în primăvară.
Printre schele și muncitori, așa vor începe școala mii de elevi care învață în două licee și trei școli gimnaziale din Bistrița. Asta după ce unitățile de învățământ au fost prinse în lucrări de reabilitare, care vor afecta inclusiv programul orelor de curs, care se vor derula inclusiv după-amiază.
Sunt însă și scoli unde primarii și directorii au reușit să le asigure elevilor condiții optime în scoli. Cei 130 de elevi din comuna Ciugud, din județul Alba au şcoala viitorului chiar la ei pe uliță.
De altfel, în comună, ulițele sunt toate asfaltate, canalizate, luminate de becuri LED, oriunde prinzi WI FI gratuit şi asta prin grija primarului Gheorghe Dămian.
La şcoala recent modernizată iluminatul şi climatizarea sunt reglate prin senzori, mobilierul este adaptat copiilor, toaletele au instalațîi moderne şi sunt în interior. Mai mult, din acest an şcolar se vor introduce catalogul şi manualul electronic.