Biserica ”Sf. Cuvioasă Paraschiva” se află pe valea râului Iza, în satul Poienile Izei, o comunitate din județul Maramureș, cu ascendență voievodală, atestată documentar în anul 1421.
Își păstrează și acum picturile originale din secolul XVIII, iar datorită unicității picturii, biserica a devenit patrimoniu UNESCO în decembrie 1999.
Deși este menționată pentru primă dată în 1602, este demonstrat faptul că biserica este construită înainte de anul 1500.
Acest lucru este dovedit prin cheotoarea ei specială (forma de îmbinare a bârnelor), numită tehnic ”dreaptă-dublă”. După anul 1500 apare așa-zisa cheotoare “coadă de rândunică” (blockbau), răspândită la bisericile din zonă.
Un alt element care atestă vechimea bisericii este altarul în formă pătrată, metodă arhitecturală străveche. Abia după secolul XV apare altarul poligonal, cel care se găsește la majoritatea bisericilor din Maramureș.
Biserica nu a fost pictată imediat după construcție. Abia în secolul XVIII, zugravul maramureșean Gheorghe Dragomir (sau Gheorghe din Dragomirești, cum apare menționat în alte surse), a realizat pictura bisericii în care a introdus elemente incontestabile de originalitate. Pictura nu a fost niciodată restaurată.
Picturile bisericii au un caracter puternic moralizator. În partea stângă a bisericii sunt reprezentate scenele Judecății de Apoi. Apare fiara apocaliptică Leviatan (monstru biblic marin) din gura căruia izvorăște un râu de foc și arde tot în calea lui.
Reprezentarea Iadului, cu fiara apocaliptică Leviatan, în biserica din Poienile Izei
Sunt descrise scenele Iadului. O femeie este obligată de draci să-și mănânce copilul avortat; un mincinos este spânzurat de limbă; o altă femeie poartă buruieni la brâu – femeile din acea vreme foloseau mătrăguna (plantă otravitoare, denumită științific Atropa belladonna) pentru a nu rămâne însărcinate.
Reprezentarea Iadului în biserica din Poienile Izei
Sunt pictați, de asemnea, meșterii vremii care erau pedepsiți pentru că-și exercitau ocupațiile într-un mod incorect: un lemnar despicat de draci cu fierăstrăul; un morar cu o piatră de moară în spinare; un fierar umflat de draci cu foalele, un cârciumar care a turnat apă în vin.
Reprezentarea Morții în biserica din Poienile Izei
Și Moartea este reprodusă atipic față de celelalte biserici: în mâna dreaptă, pe lângă coasă, ține și o greblă cu care îi adună pe cei pe care îi cosește. În mâna stângă are un măturoi, sceptrul morții, care poate avea două semnificații: pustiirea sau curățirea.
Învierea cea de Obște în biserica din Poienile Izei
În partea dreaptă a bisericii este reprezentată Învierea cea de Obște. Sunt pictate două cercuri tangente. În primul, apar cei care au murit în condiții normale, înviind din morminte atunci când trâmbițează îngerii în cele patru puncte cardinale. În cel de-al doilea cerc, sunt reprezentați cei care au murit în condiții tragice, mâncați de monstri marini, de fiare sălbatice sau de păsari. După înviere, sufletele bune sunt duse de îngeri în Rai.
Pictură originală din biserica din Poienile Izei
Pictură originală din biserica din Poienile Izei
Pictură originală din biserica din Poienile Izei
Cruce din curtea bisericii din Poienile Izei
Intrarea în curtea bisericii din Poienile Izei
Biserica din Poienile Izei