Ieftinire pe piața carburanților. La unele stații de alimentare, motorina standard a ajuns să coste sub șapte lei pe litru, valoare înregistrată înainte de izbucnirea războiului din Ucraina.
Mihai Nicuț, redactor șef Economica.net spune că există o cerere mai mică pentru acest tip de carburanți pe piețele externe pe fondul îngrijorărilor legate de recesiune.
”Odată cu introducerea acelui embargo, mai întâi pe importul de țiței rusesc și apoi pe importul de carburanți, a apărut o temere referitoare la aprovizionarea mai ales cu motorină, combustibil folosit mai ales în economie, în industrie, în transporturi. Cam toți operatorii și-au făcut stocuri. Și a mai apărut o oarecare tendință: există o presiune de scădere a consumului de motorină la nivel global pentru că există o anumită temere de recesiune. Iar asta a făcut să apară o cerere mai mică pentru acest tip de carburant cuplată cu o ofertă relativ constantă, sau chiar mai mare, generată de stocuri. Din acest motiv motorina, și nu numai la noi, a început să se ieftinească” – a explicat, la Europa FM, Mihai Nicuț.
În ceea ce privește benzina, redactorul șef Economica.net spune că acest tip de carburant se scumpește sezonier, mai ales în Europa. ” Există această așteptare că vine sezonul vacanțelor, iar parcul auto s-a cam schimbat în Europa, dincolo de trecerea pe electric, oamenii au început să renunțe treptat la mașini cu motoare diesel și a crescut ponderea motoarelor cu benzină. Fiind debut de sezon de vacanță se estimează că și cererea pentru acest tip de combustibil va crește. Ca urmare, avem o creștere de preț care duce prețul benzinei foarte aproape de prețul motorinei, o situație care nu s-a mai întâlnit de mulți ani” – explică Mihai Nicuț.
Pe piața românească, diferența dintre benzină și motorină este acum de cel mult 30 de bani. Acum aproape jumătate de an diferența ajungea la un leu și 50 de bani.
Foto: Shutterstock