Reprezentanții centrelor comerciale spun că, de cele mai multe ori, furnizorii pun majorările de preț pe seama războiului, a facturilor la curent, gaze și a scumpirii materiilor prime, dar admit că unii au întrecut măsura.
În Franța, un lanț de supermarketuri a renunțat la produsele pentru care producătorii cereau noi scumpiri exagerate.
Săptămânal, prețurile cresc, puțin câte puțin, și se mai adaugă câte un leu. Între producător și magazin e un întreg lanț de furnizare. Florin administrează un supermarket din București și spune că furnizorii preferă majorări…cu pași mărunți:
„Sunt furnizori care până în prezent nu au spus nimic legat de creșteri, dacă creșterile vor continua, poate și de frica de a nu mai colabora cu ei.”
Rezultatele se văd în scumpirile săptămânale:
„Uleiul care în trecut era 5 lei acum a ajuns să fie dublu, 10 -12 lei, la fel și laptele care costa 4 lei acum costă 7-8 lei.”
Preț mare de la furnizor, și mai mare la raft, mai spune Florin:
„Carnea, pieptul de pui cândva era kilogramul 18 lei acum costă 27-28 de lei.”
Alex administrează două cafenele și un laborator de cofetărie. Scumpirea se face, nu se discută, spune el. E principiul după care funcționează furnizorii:
„Toți furnizorii au scumpit produsele, nu că au anunțat, deja le-au scumpit și cred că este al doilea val de scumpiri anul ăsta cu cel puțin 50 de bani pe produs, chiar și 1 leu sau mai mult. La cafea e un pic diferit, aici nu a crescut prețul încă la cafea dar asta pentru că cei care ne furnizează cafeaua au un stoc deja destul de mare.”
Iar prețul laptelui, un produs esențial în cafenele și cofetării, a explodat:
„Laptele a crescut cel mai mult, îl cumpăram înainte 1 litru undeva la 3 lei și ceva, acum este 4 lei și jumătate plus TVA.”
Foto: Shutterstock