Marile păcăleli puse la cale de influenceri, atacate în instanță în Franța: bani strânși pentru copii care nu au mai ajuns la cei mici, vânzarea de așa-zise „monede virtuale” care, de fapt, nu există. La Paris, mai multe persoane care se declară victime ale influencerilor au decis să depună plângeri la parchet.
Grupul „Help for Victims of Influencers” ce reunește zeci de persoane care susțin că au fost fraudate de către persoane celebre în mediul online a depus o acțiune la parchetul din Paris.
De câteva luni, membrii colectivului „Aid for Victims of Influencers (AVI)”, susținuți public de rapperul Booba, strâng dovezi despre activitatea unor persoane care au ajuns să aibă milioane de abonați pe rețelele de socializare, așa-numiții „influenceri”.
Ei suspectează că aceste „celebrități online” ar fi fraudat sute de persoane cu practici comerciale înșelătoare.
O acțiune colectivă, care implică 80 de victime, a fost depusă luni la Paris pentru fraudă, abuz de încredere și delapidare.
Acțiunea vizează cuplul Marc și Nadé Blata, influenceri cu sediul declarat în Dubai, Emiratele Arabe Unite.
Printre escrocherii denunțate: un proiect promovat de Marc Blata și alți influenceri pe rețelele lor de socializare.
Ei le oferă abonaților să cumpere NFT (non-fungible token) și promit că investiția le va aduce câștiguri semnificative.
„Tokenurile digitale” pot fi considerate drept certificate de proprietate pentru active virtuale sau fizice.
Avocații spun că persoanele care au investit în așa ceva nu au făcut niciodată profit și nici nu și-au recuperat banii. O escrocherie estimată de reclamanți la peste 6 milioane de euro.
Influencerul Marc Blata, cu 4,2 milioane de urmăritori, își prezintă succesul obsesiv în mediul online, prin fotografii și clipuri cu mașini de lux, ceasuri scumpe și peisaje de vis.
Dylan Thiry, celebru după ce a apărut într-un reality-show, este acuzat că ar fi deturnat bani strânși pentru copii printr-o asociație, bani care nu ar mai fi ajuns la cei mici.
Pentru a-și spori veniturile, se promovează intens pe internet cu apeluri la donații pentru a „construi case”, „acoperișuri”, „fântâni” sau „a cumpăra leagăne”.
Dylan Thiry este cunoscut și pentru că a promovat un supliment alimentar care „vindecă celulele canceroase”.
„Este pentru prima dată când influencerii sunt ținta plângerilor în domeniul finanțelor. Sperăm că acest lucru va permite victimelor să obțină despăgubiri. Și că acest lucru va duce la o supraveghere mai strictă a profesiei de influencer”, declară avocatul care a depus plângerea la Paris.
Foto: Shutterstock