Urmăriți jurnalul ”Festivalului Internațional de Teatru Sibiu 2015” în fiecare zi de la ora 17.15, în rubrica ”Sus cortina!”, la Europa FM.
FITS 2015 a ajuns în cea de-a VII-a zi. Programul complet al evenimentului îl găsiți AICI.
16.00 Teatrul GONG – TEHNICA ÎNTREBĂRII – FRUMUSEȚEA RĂSPUNSULUI (INTERROGATIONS: WORDS OF THE ZEN MASTERS). Text, regie & interpretare: Yoshi Oida. Cu participarea extraordinară a lui George Banu. Muzica: Dieter Trüstedt
În budismul Zen, realizarea adevăratei naturi a conştiinţei se obţine prin meditaţie şi auto-instruire. În Japonia din ziua de azi, budismul Zen încă există, manifestându-se prin tradiţiile a două secte principale: Soto şi Rinzai. În ambele secte, instruirea spirituală implică practica meditaţiei, dar în secta Rinzai meditaţia poate folosi de asemenea şi tehnica Koan. O colecţie de „cuvinte” răspândite şi învăţate de maeştrii Zen, consemnate în antologiile chinezeşti începând cu secolul XI până în secolul XIII, termenul Koan se referă la o întrebare sau o afirmaţie rostită de profesor pentru a determina studentul să înţeleagă. Studentul trebuie să facă tot posibilul pentru a răspunde fiecărui koan, care va deveni în schimb subiectul meditaţiei. „Cuvintele” în sine nu sunt logice şi nu există un răspuns clar şi coerent la întrebările pe care le abordează. Căutarea studentului în profunzime, dincolo de suprafaţă, încercarea lui de a găsi un răspuns la una din întrebări, poate dura mai mulţi ani, chiar şi o viaţă întreagă. Pe parcursul reprezentaţiei „Tehnica întrebării – frumuseţea răspunsului” adresez publicului întrebări din Koan. În acest caz, nu există un obiectiv spiritual sau filozofic, ci doar un spectacol bazat pe diferenţa dintre cuvânt şi gând, asemenea textelor lui Beckett sau Ionesco. În mod evident, nimeni nu trebuie să găsească răspunsul „corect”, însă întrebările au rolul de a face conexiunea între public şi cei doi interpreţi. Întrebările creează legături între noi, creează un sentiment de implicare şi cooperare, permiţându-ne să ne îndreptăm împreună spre un moment comun de încântare, spre un teatru viu. YOSHI OIDA
17.00 MACBETH, The Central Academy of Drama, BEIJING, Republica Populară Chineză. Regia: HAO RON
„Macbeth” este una dintre cele patru mari tragedii ale lui Shakespeare. Este povestea unui general scoţian numit Macbeth, care, fiind în drumul său spre casă cu Banquo după o contraofensivă, primeşte o profeţie de la trei vrăjitoare care îi spun că într-o zi va deveni Nobil de Cawdor şi Rege al Scoţiei, dar tronul îi va fi moştenit de unul dintre descendenţii lui Banquo, pentru că Macbeth nu va avea niciun fiu. După cele întâmplate, Regele Duncan îi acordă lui Macbeth titlul de Nobil de Cawdor, aşa cum era de aşteptat, şi astfel prima profeţie se adevereşte. Îndemnat de soţia lui, Macbeth îl ucide pe Regele Duncan atunci când îl vizitează la castel şi astfel Macbeth devine Regele Scoţiei. Pentru a induce în eroare opinia publică şi pentru a-şi proteja tronul, Macbeth îi ucide pe Banquo, pe soţia şi fiul nobilului Macduff, declanşând un Război Civil în Scoţia. Atâta vărsare de sânge îi face pe Macbeth şi pe soţia acestuia să se simtă vinovaţi. În final, Lady Macbeth înnebuneşte şi se sinucide, în timp ce Malcolm, fiul lui Duncan, şi Macduff conduc armata din Anglia spre Scoţia şi îl ucid pe Macbeth.
18.00 ”Lecția” lui Eugen Ionescu, montată de Mihai Măniuțiu la Teatrul Național ”Radu Stanca”.
„Profesorul: Aveți mereu tendința să adunați. Trebuie să și scădeți. Nu trebuie doar să integrați. Mai trebuie să și dezintegrați. Asta-i viața. Asta e filozofia. Asta e știința. Ăsta e progresul, civilizația.” Eugène Ionesco, „Lecția” „«Lecția» este un foarte puternic text politic, unul dintre cele mai subtile și în același timp generoase texte – în sensul că este compus și structurat în așa fel încât să poți reflecta în oglinzile sale orice formă de dictatură, orice act politic care țintește dezumanizarea, distrugerea individualității și libertății omului. Genocidul, spălarea creierelor, purificările etnice, crimele în masă, toate se petrec sub ochii noștri. Nu ne mai putem face că nu știm. Trăim într-o epocă în care suntem cu toții interconectați. Cei care pretind că nu știu, vor să-și țină ochii închiși. Spectacolele de tipul «Lecției» lui Ionesco le spun să deschidă ochii. Nu scapi de coșmaruri pretinzând că joci într-o feerie.” Mihai Măniuțiu
19.00 Cetatea Cisnădioara – MAI PRESUS de FADO, de Maria Berasarte. Interpretat de: Maria Berasarte (voce), José Luis Monton (chitară flamenco), José Peixoto (chitară clasică), Fernando Judice (bas acustic)
16:00 |
Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – Sala etaj TEHNICA ÎNTREBĂRII – FRUMUSEȚEA RĂSPUNSULUI Teatru 1h 10min 20 lei |
16:00 | |
17:00 | |
17:30 | |
18:00 |
Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – Sala parter Sibiu DESPRE LUMEA PERICULOASĂ A ANIMALELOR – MIEII Teatru 1h 15min 20 lei |
18:00 | |
18:00 | |
18:00 | |
18:30 | |
19:00 | |
19:00 | |
19:15 | |
20:00 | |
20:30 | |
21:00 | |
21:00 | |
21:30 | |
22:00 | |
22:00 | |
23:00 | |
23:00 |