Filmul „colectiv”, în regia lui Alexander Nanau, se lansează pe 20 noiembrie în cinematografele și platformele VOD (video-on-demand) din SUA, Canada, Marea Britanie și Irlanda, acest moment marcând startul campaniei oficiale pentru premiile Oscar.
Luna trecută, Centrul Național al Cinematografiei (CNC) a desemnat “colectiv” ca fiind propunerea României la premiile OSCAR®2021, în secțiunea „Cel mai bun lungmetraj internațional”, anterior numită „Cel mai bun film străin”. Este prima oară când un documentar este propunerea României în competiția pentru premiile Academiei Americane de Film.
În zilele premergătoare lansării din SUA și Marea Britanie, critica de film și presa elogiază filmul, relatând că este unul dintre cele mai bune și relevante filme documentare ale momentului.
Rând pe rând, titluri de presă precum The Guardian, The Times, Daily Mail, New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, IndieWire, Variety, Hollywood Report, Sight and Sound și multe altele, refac traseul evenimentelor de după incediul din clubul Colectiv, așa cum au fost redate de film, cei mai mulți dintre critici descriindu-l ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism din câte au existat vreodată.
Pe Metacritic, cea mai mare platformă internațională de recenzii de filme, muzică și seriale, “colectiv” are un scor de 94 din 100, pe baza a 15 recenzii din partea criticilor.
The Guardian: “colectiv” este un documentar observațional, dar este la fel de captivant ca cele mai bune filme artistice despre jurnalism, fie că vorbim de All the Presidents’ Men (Toți oamenii președintelui) sau Spotlight.
The New York Times: Unele documentare asigură că lumea este un loc mai bun atunci când se termină, inegalitatea fiind astfel expusă; altele insistă că lumea ar putea fi mai bună. „colectiv” nu oferă astfel de remedii paliative. În schimb, schițează un exemplu utopic onest, emoțional, oarecum demodat, despre ceea ce este nevoie pentru a face lumea mai bună sau măcar mai puțin îngrozitoare.
Los Angeles Times: Dacă „Moartea Domnului Lăzărescu”a fost o dramă care s-a desfășurat cu un realism de neclintit, atunci „colectiv”este un documentar marcat de sentimentul de urgență al unui thriller, în care competențele dubioase ale managerilor de spitale și specificul protocoalelor de transplant pulmonar devin într-un fel la fel de captivante ca orice secvență de urmărire dintr-un thriller.
Indiewire: “colectiv” începe ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism făcute vreodată, dar după aceea merge un pas mai departe, expunând democrația în război cu ea însăși.
Chicago Tribune: În noiembrie, la opt luni de la debutul pandemiei COVID-19 care devastează în continuare SUA, nu este niciun dubiucă acest film despre pericolele reale ale unui guvern care își minte cetățenii săi despre o criză din sănătate este incredibil de previzibil și reprezintă de fapt o poveste care trage un mare semnal de alarmă. Captivant, incisiv și șocant de puternic, „colectiv” este fără doar și poate documentarul anului.
Daily Mail: Au existat și în trecut filme despre echipe mici dar neobosite de jurnaliști, precum jurnaliștii de la Boston Globe care au expus în Spotlight abuzurile sistemice ale preotilor catolici asupra copiilor sau echipa din “Toți oamenii președintelui”, însă relatarea observațională a faptelor din “colectiv” este mult mai vie.
Este o mare împlinire pentru noi că jurnaliști din toată lumea văd în “colectiv” ceea ce și este de fapt. Un film despre nevoia si curajul avertizorilor de integritate si a jurnalismului de investigație, de a expune fapte sistemice de corupție din partea guvernului, un film care ne arată, de fapt, cât de mult avem nevoie de presă pentru a fi cu adevărat o democrație funcțională. Fără investigațiile acestor jurnaliști, nu doar din România, ci de peste tot, lumea ar fi un loc mult mai periculos, a declarat regizorul Alexander Nanau.
Distribuitorii americani ai filmului, Magnolia Pictures și Participant, vor înscrie filmul “colectiv” și pentru secțiunea “Cel mai bun film documentar” din cadrul Oscarurilor. Participarea unui film la două secțiuni îi sporește şansele de a fi nominalizat. Anul trecut de exemplu, Honeyland, apreciatul documentar din Macedonia de Nord, a intrat în istorie ca primul documentar nominalizat simultan la secțiunile “Cel mai bun film documentar” şi “Cel mai bun lungmetraj internațional”.
Premiera mondială a filmului a avut loc anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția, fiind primul film documentar românesc selectat în cadrul prestigiosului festival italian, iar premiera nord-americană la Toronto International Film Festival. „colectiv” a fost și în selecția oficială din cadrul Festivalului de Film Sundance 2020 și a făcut parte din selecția mai multor festivaluri internaționale, printre care New Directors/New Films, IDFA, True/False, CPH DOX, San Francisco International Film Festival, Göteborg International Film Festival sau Full Frame.
De asemenea, “colectiv” este nominalizat în cadrul premiilor Academiei Europene de Film (European Film Awards) în categoria “Documentar European” și poate fi votat până pe 3 decembrie de către membrii Academiei. Premiile vor fi anunțate pe 12 decembrie.
Recent, la DOCNY, cel mai mare festival de documentar din America de Nord, Alexander Nanau a fost distins cu premiul Robert and Anne Drew Award, premiu aflat la a șaptea ediție și acordat celor mai buni regizori contemporani de documentar observațional pentru cariera cinematografică.
Filmul va intra în cinematografe și VOD în mai multe țări în această toamnă, inclusiv în Europa, printre care Franța, Germania, Israel, Belgia, Olanda și Elveția, pelicula fiind disponibilă în 20 de țări și prin intermediul HBO Europe.