Confidenţialitate

Festivalul Național de Teatru 2021, la final

S-a încheiat ediția cu numărul 31 a Festivalului Național de Teatru.

Desfășurat în perioada 6-14 noiembrie, cu posibilitatea urmăririi spectacolelor din selecție timp de 48 de ore în format online, Festivalul a adus în atenția publicului un număr de 136 de evenimente (spectacole de teatru, instalații performative și vizuale, producții invitate din străinătate, conferințe, expoziții, evenimente speciale online, teatru radiofonic, prezentări de carte, o amplă secțiune „in memoriam” dedicată artistului Ion Caramitru și chiar câteva manifestări live).

Creația. Recreația. Re-creația” – a fost conceptul din acest an care a structurat FNT 31, derivat din ordonarea selecției spectacolelor românești ce au avut premiera în stagiunea trecută. Aceasta a fost realizată de criticii de teatru Cristina Rusiecki, Oana Cristea Grigorescu și Claudiu Groza – care au fost în acest an și directori artistici ai FNT.

A fost pentru prima oară când am avut un „Imn” dedicat festivalului, semnat, inconfundabil, de Ada Milea. Noua imagine a festivalului îi aparține scenografului Andu Dumitrescu.

Accesul publicului, on-line, on-air și live, a fost gratuit la toate manifestările Festivalului.

Vă prezentăm, la final de ediție, câteva din gândurile principalilor responsabili ai FNT 31:

Cu toții ne-am fi dorit să fie vremuri normale, să mergem la teatru și pielea să ni se facă de găină la unison sau să izbucnim în râs în același moment cu spectatorii din rândurile din față și din spate. Iar după spectacol să ne îmbrățișăm prietenii. Dar cum știm – și noi, și Shakespeare –, azi, «vremurile și-au ieșit din matcă». Faptul că FNT s-a ținut și că publicul a vizionat spectacole, chiar și numai în variantă online, reprezintă, în primul rând, un semn de solidaritate cu o breaslă adânc încercată în ultimul timp. O breaslă pentru care comunicarea față în față rămâne vitală. Sper ca ediția Festivalului Național de Teatru de anul acesta să fi reușit să cartografieze cele mai importante direcții și să fi oferit, ca la o degustare, mostre din teatrul nostru de azi și din cel al anilor viitori.” Cristina Rusiecki

Acum câteva zile am dat un interviu pentru emisiunea radio a românilor din Noua Zeelandă. Colega care m-a intervievat mi-a sugerat că ar fi bine dacă și pe viitor FNT ar avea măcar o secțiune online. Mi-am dat seama în clipa aia că, chiar dacă anul ăsta festivalul a fost croit după toate constrângerile pandemiei, dezavantajul a devenit avantaj. Au avut acces la spectacolele și evenimentele din FNT nu doar românii plecați de mult din țară, a căror nostalgie e autentică pentru că e ferită de convulsiile socio-politice pe care le simțim noi aici, ci și românii din orășele și comune, în general privați de ofertă culturală, pentru care a vedea un spectacol presupune cheltuieli mai mari decât biletul de teatru. Sper că toți spectatorii au găsit câte ceva pe placul lor în FNT 2021…” Claudiu Groza

Nu știm încă cifrele finale ale traficului de pe pagina festivalului să afirmăm că FNT31 a fost un succes de public, dar sunt sigură că toți cei ce au vizionat măcar un spectacol pe fnt.ro sau au răsfoit pagina de facebook a festivalului au rămas în minte cu versurile și melodia Adei Milea. Chiar dacă nu am respirat în aceeași sală, imnul festivalului a legat comunitatea spectatorilor FNT în lumea virtuală, a dovedit puterea artiștilor de adaptare la vremuri și resursele lor de creativitate autentică. Mediul online poate lăsa impresia că totul se face de la sine, fără efort, dar FNT 31 s-a născut din dedicația unei echipe care a crezut că în vremuri de criză e vital să vedem, să revedem și re-revedem ce spectacole vrem. Eu, una, continui să fredonez refrenul «fnt, fnt, fnt» și cultiv amintirea spectacolelor cu care am rezonat.Oana Cristea Grigorescu

 Organizator principal al Festivalului Național de Teatru a fost, ca în fiecare an, UNITER – Uniunea Teatrală din România.

Festivalul Național de Teatru este și va rămâne o platformă de susținere și promovare a teatrului românesc și a componentelor sale creative.

Am încercat – și sper c-am reușit, cu toate restricțiile impuse de criza sanitară – să aducem un program bogat în evenimente atractive, diverse, chiar surprinzătoare, uneori: …cu multe spectacole, cu estetici și problematici care au ieșit la suprafață în acești doi ani «pandemici», cu expoziții și conferințe care să exprime frământările creatorilor. Totodată, am oferit posibilitatea de a veni în contact cu creații ale unor mari artiști invitați în Festival.

Participarea încurajatoare a publicului – chiar în varianta online – ne-a convins că merită continuarea acestui proiect care ar trebui s-ajungă la cât mai mulți spectatori în orice condiții și având o misiune clară: legătura dintre teatrul nostru de zi-cu-zi și iubitorii de teatru.

Încă nu-mi pot imagina un Festival Național de Teatru fără Ion Caramitru. În acest an, însă, marele artist a fost, poate mai mult ca oricând, «viu» în fața audienței, prin creațiile și gândurile sale, în ampla secțiune «in memoriam» ce i-a fost dedicată.  

Echipa Festivalului – căreia îi mulțumesc și pe care o felicit din inimă pentru efortul depus – vă va aștepta și în toamna viitoare la Festivalul Național de Teatru!

Sperăm într-un FNT 32 cu săli pline cu public, dar e limpede că vom menține și o componentă online, prin care creațiile scenei românești să fie accesibile publicului larg – nu doar din București, ci din întreaga țară, și – cum s-a demonstrat – din lume.”Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER