Elevilor cu rezultate slabe la învățătură le este interzisă înscrierea la Evaluarea Națională pentru a nu trage în jos media generală pe județ. Cel puțin asta au descoperit cei de la Asociația Human Catalyst care dau exemplu județul Brăila, dar spun că această practică este întâlnită la nivelul întregii țări.
Potrivit celor de la Human Catalyst, există dovezi care indică o “selecție impusă” la nivel de școală, județ sau inspectoral școlar.
Această selecție este realizată pentru a menține artifical o notă media mare a elevilor la Evaluarea Națională, se arată într-o scrisoare deschisă a ascoiației trimisă premierului Viorica Dăncilă și ministrului educației Valentin Popa.
În Brăila, județul dat exemplu de asociația Human Catalyst, nota media la evaluarea nationala a fost a doua cea mai mare din tara, desi ponderea elevilor de clasa a8a care nu au susținut examenul a fost cea mai mare (36,5%).
Aceasta practică ar fi întâlnită cu preponderență în comunități sărace, marginalizate sau cu procent mare de romi.
Organizatiile cer premierului în scrisoarea deschisa, stoparea acestui fenomen in regim de urgenta, în conditiile in care mai este mai putin de o luna pana la examenul de evaluarea nationala.
Răspunsul Inspectoratului Școlar Brăila:
Evaluarea elevilor se realizează pe baza cerințelor didactico – metodologice stabilite de programele școlare;
La sfârșitul fiecărui/ an școlar, situația școlară a elevilor se încheie în condițiile reglementărilor prevăzute în Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, art. 119 – 120 și art. 126; conform art. 138 din același regulament, situația școlară a elevilor, la sfârșitul semestrului/ anului școlar, este validată de către consiliile profesorale din unitățile de învățământ;
Inspectoratele școlare județene nu au atribuții în validarea situațiilor școlare, la final de semestru/ an școlar;
Conform Legii educației naționale, art. 74 și 77, la evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a și la examenul de bacalaureat participă absolvenții clasei a VIII-a/ absolvenții clasei a XII-a/ a XIII-a, deci elevii care au promovat, nu și elevii corigenți;
În sprijinul familiarizării absolvenților cu probele/ testele de evaluare sus – amintite, ISJ Brăila a organizat, pe lângă simulările organizate de MEN, alte două simulări, cu subiecte elaborate la nivel județean;
De asemenea, la nivelul unităților școlare se efectuează ore de pregătire suplimentară la disciplinele de examen, activități monitorizate de către directorii școlilor și de către inspectorii școlari, prin controale tematice periodice.