România a exportat 8.715 tone de ouă în primele nouă luni din 2017, în creştere cu 29% faţă de perioada similară din 2016.
Încasările au urcat cu 53% până la 9,555 milioane de euro, conform datelor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Pe de altă parte, deşi importurile de ouă din ţările intra şi extracomunitare au fost uşor mai mici în perioada ianuarie – septembrie 2017, respectiv 7.808 tone, sumele cheltuite au depăşit 14,48 milioane de euro.
Potrivit datelor Uniunii Crescătorilor de Păsări din România, un român mănâncă, în medie, 240 – 250 de ouă anual, ceea ce reprezintă un consum de 20 până la 22 de ouă într-o lună obişnuită, însă în luna în care se sărbătoreşte Paştele consumul pe locuitor ajunge la circa 30 de ouă.
Începând din toamna anului trecut, preţul ouălor la raft a crescut de aproape trei ori, deşi la poarta fermei, producătorii au anunţat o majorare cu numai 24%.
Situaţia a fost determinată de „criza fipronilului” din luna august, care a distorsionat piaţa în unele state membre ale Uniunii Europene.
În acest context, Consiliul Concurenţei a făcut o analiză, la sesizarea Ministerului Agriculturii, pentru a vedea cauzele scumpirii accelerate a alimentelor, inclusiv a ouălor.
Unul dintre posibilele motive în opinia şefului CC este creşterea deficitului bugetar, care duce la majorarea importurilor şi pune presiune pe inflaţie.
Producţia anuală de ouă din sistemul industrial se ridică, în medie, la circa 1,36 de miliarde de bucăţi.