Activiștii pentru protecția animalelor critică suferința extremă la care sunt supuși mieii vii exportați în această perioadă.
Transportul acestora pe distanțe de peste 1.000 km, dinspre România înspre Italia, încalcă prevederi cheie ale regulamentelor Europene, atrage atenția organizația Animal Welfare Foundation, care a urmărit 17 transporturi din România (8), Ungaria (6) și Polonia (3) și le-a inspectat în țara de destinație cu ajutorul autorităților italiene.
- Florentina Mihăiță
Raportul realizat include investigații realizate în ultimii 4 ani care au documentat încălcarea sistematică a autorităților veterinare din țările de export (România, Ungaria și Polonia) și de către cele din țara de import (Italia). În raport se concluzionează că în lipsa unor controale eficiente asupra transportului cu animale vii și a unui sistem informatic functional între Statele Membre, aceste transporturi nu se vor îmbunătăți niciodată.
Potrivit ONG-ului, încălcările Regulamentului UE pentru transport nu sunt cazuri izolate ci o practică comună în majoritatea transporturilor animalelor vii pe distanțe lungi. “Nici măcar amenzile de până la 34.000 de euro acordate ocazional, nu îi mai impresionează pe transportatori, în vreme ce plângerile către autoritățile competente rămân fără efecte. Este o afacere scăpată de sub control. Lipsa controalelor la încărcare, de-a lungul călătoriei și la descărcare este un fenomen, desi legislația impune explicit astfel de verificări. “Transportatorii și operatorii de abatoare ignoră constant cerințele UE. Iar atunci când sunt prezente, autoritățile veterinare se fac că nu văd sau se plâng că nu au resurse pentru a face inspecții serioase”, spune Iris Baumgärtner, Animal Welfare Foundation.
Un element cheie din regulamentul pentru bunăstarea animalelor pe durata transportului prevede că animalele nu trebuie să fie rănite sau să îndure suferință inutilă. Cu toate acestea, la transporturile cu miei observate prevederile au fost constant încălcate, susține Animal Welfare Foundation.
Potrivit activiștilor, au fost încărcați chiar și 850 de miei într-un singur camion pe 4 nivele. Drept rezultat, animalele nu au avut sufficient spațiu nici pentru a se așeza și nici la cap atunci când au stat în picioare.
Conform Regulamentului UE, vehiculele inspectate erau nevonforme pentru transportul mieilor și pentru că nu aveau sisteme de adăpare adecvate, iar animalele au rămas fără însetate și înfometate tot drumul. Caracteristicile camioanelor, folosite de obicei pentru porci, au dus la rănirea serioasă a animalelor, în special când mieluții și-au prins picioarele în spațiile dintre structuri și au rămas astfel blocați, până la destinație.