Confidenţialitate

Eroare umană, cauza incidentului în care a fost implicat un avion Tarom

oziția incorectă a manetei de frânare a fost cauza incidentului de anul trecut de pe aeroportul Otopeni, a stabilit Autoritatea de Investigații pentru Siguranța Aviației Civile.

Un avion ATR 42 al companiei Tarom, care efectua cursa Satu-Mare-Otopeni, și-a distrus atunci toate pneurile și jantele trenului de aterizare la contactul cu pistă. La bord se aflau 26 persoane.

Nu au fost victime sau persoane rănite.

Inregistrările de bord i-au dat de gol pe piloții care vorbeau în cabină despre cu totul altceva decît despre executarea fazelor critice ale zborului.

Mai mult, comisia de investigație a descoperit că devenise o practică obișnuită printre piloți să pună manetă frânei de urgență într-o poziție intermediară pentru a sprijini de ea Jurnalul Tehnic de bord sau tavă cu mâncare.

Frână mai era deplasată din poziția „Off” pentru a i se aprinde lampa de avertizare pe post de „reminder” (atenționare) pentru unele elemente neefectuate din Checklist-uri.
În cazul de pe Otopeni, pilotul comandant a manevrat frâna de urgență fără un motiv anume.

Pilotul secund a sesizat de mai multe ori aprinderea și stingerea semnalizării legate de frână, dar nu i-a comunicat asta pilotului comandant.

După contactul cu pistă, pilotul a poziționat manetele de gaz ale motoarelor la regimul ralanti sol, lucru ce a dus la o reducere puternică a vitezei aeronavei, însoțită de zgomote și vibrații neobișnuite.

După un rulaj de aproximativ jumătate de kilometru, aeronava s-a oprit pe pistă, scoțînd fum dens din zona trenului de aterizare.

Echipele de intervenție ale aeroportului, ajunse imediat la aeronavă, au constatat distrugerea tuturor pneurilor și jantelor roților trenului de aterizare principal.