Confidenţialitate

Amendă de 10 milioane de euro pentru furnizorul de energie Enel. Reacția companiei | AUDIO

Potrivit ANPC, Enel a trimis facturi clienților la un preț mai mare decât cel plafonat prin lege. Este cea mai mare sancțiune aplicată de Protecția Consumatorului unui furnizor de energie. Există reclamații și pentru alți jucători din domeniul energiei.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Potrivit ANPC, facturarea consumului lunar al energiei electrice nu s-a făcut conform legislației, adică la un preț final al energiei electrice de maximum 68 de bani /kWh, în cazul în care consumul lunar este cuprins între 0 – 100 kWh, ci la un preț final al energiei electrice mai mare de 80 de bani/kWh.

De asemenea, au fost greșeli și în facturile unor români care au avut un consum mai mare de 255 de kwh. Amintim, pentru un consum mai mare de 300 de kwh – prețul urcă la 1.3 lei.

Potrivit Protecției Consumatorilor, facturi mai mari decât ar fi fost normal ar fi fost emise pentru aproximativ 44.000 de consumatori casnici români, din cauza calculului defectuos al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului până în prezent.

ANPC subliniază că operatorul economic „nu a efectuat niciun demers în favoarea consumatorilor”, astfel că se impune sancționarea companiei Enel Energie SA cu 52 de milioane de lei, adică aproximativ 10 milioane de euro.

Toți consumatorii cărora le-a fost majorat tariful trebuie să se adreseze direct operatorului economic pentru restituirea diferențelor, precizează ANPC.

În vizorul Protecției Consumatorului mai sunt și alte companii din domeniul energiei, pentru care au fost depuse plângeri similare.

Reacția Enel

„Enel Energie a acordat o deosebită atenție aplicării măsurilor legislative privind sprijinul clienților de energie, adoptate de către autorități în ultimii ani pe fondul creșterii prețurilor energiei la nivel european.

Astfel, echipele companiei au depus în ultimii circa doi ani eforturi semnificative și susținute pentru a implementa aproape 20 de schimbări ale sistemului de facturare a clienților, în vederea respectării repetatelor modificări de legislație primară și secundară în domeniul energiei.

Întrucât legislația la care facem referire, astfel cum a fost ea adoptată, nu acoperă toate situațiile apărute în activitatea de furnizare și particularitățile de consum ale tuturor clienților, în repetate rânduri am solicitat clarificări și am purtat discuții cu autoritățile care coordonează și reglementează domeniul nostru de activitate.

Toate aceste demersuri au avut ca scop clarificarea modalităților de aplicare a diverselor acte normative sau prevederi apărute, pentru a asigura un tratament corect și echitabil al clienților. În urma acestor discuții, au fost acceptate de către reprezentanții instituțiilor relevante pentru domeniul furnizării de energie electrică inclusiv modalitățile de aplicare a legislației în anumite situații rare, neprevăzute expres de lege.

În ceea ce privește situația de față, reprezentanții Enel Energie au fost informați de către ANPC asupra faptului că Autoritatea a primit un număr de 4 sesizări.

Astfel, pentru clienții care au o citire sau autocitire a indexului în interiorul perioadei de facturare, pentru a determina consumul total se utilizează, conform prevederilor legale actuale, o medie zilnică de consum pentru perioada pentru care nu există citire. În cazul lunii februarie, care are un număr redus de zile, această medie este mai mare decât în cazul celorlalte luni, astfel că, pentru un număr extrem de redus de clienți, acest lucru a dus la trecerea în tranșa de consum următoare. În cazul multor sesizări în care existau dubii privind indexul, am stornat facturile și am aplicat prevederile favorabile clienților.

Aceste situații, deși cu frecvență deosebit de redusă, au apărut ca urmare a aplicării reglementărilor legale, iar instituțiile relevante din domeniul nostru de activitate nu au sesizat vreun aspect care să contravină acestora.

Cu regret constatăm că diverse instituții ale statului au interpretări diferite ale legislației și celorlalte prevederi aplicabile în domeniul energiei și nu ajung să coreleze activitățile lor, pentru a oferi claritate atât clienților, cât și companiilor din domeniu.

Menționăm că Enel Energie nu a primit până în prezent decizia de sancționare, urmând ca, după ce va intra în posesia acesteia, să urmeze căile legale de contestare.

Ne menținem angajamentul de a participa la toate consultările la care vom fi invitați, cu toate instituțiile relevante, pentru a obține coerență în aplicarea prevederilor legislative în continuă schimbare, pentru a asigura o relație corectă și transparentă cu clienții noștri. Contăm pe aceeași deschidere din partea partenerilor noștri instituționali, despre care considerăm că au aceleași obiective în vederea protejării clienților și ne rezervăm dreptul de a ne apăra, în sistemul juridic, de orice interpretare abuzivă a prevederilor legale”, a transmis compania într-un comunicat oficial de presă.

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Ingredientele esențiale pentru sarmalele de Crăciun, pe lista cu produse care au adaos comercial plafonat | AUDIO